Creëer en Leer DRAMA

Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Superkids

  • 12/10/2018
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal over de kindversie van een superheld(in) en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: het is prettig wanneer kinderen in deze les gebruik mogen maken van basismateriaal ter illustratie van hun superkrachten. Pittenzakjes, touw, een lap stof…
Opmerking: in de presentaties mogen niet meer dan vijf aanvalsbewegingen zitten om te voorkomen dat het één en al vechten en stoeien wordt.
Print les + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up tweetallen: rolinterview.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A je interviewt B zonder dat je weet welke superheld B heeft gekozen, langzaam probeer je erachter te komen welke held het is.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. De kinderen gaan staan, en wisselen wanneer het eerste interview is geweest.

Warming up tweetallen help!
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A je roept de hulp in van Superheld B. Bel bij B aan en zeg: help + je probleem. B verzint een superkracht die goed bij het probleem past en lost het probleem op. Jullie gaan zo lang door tot in zeg dat je mag gaan zitten.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Bel bij een kind aan en zeg: ‘Help, mijn katje zit in de boom en durft er niet meer uit. Stimuleer het kind je te helpen en bedankt het na afloop. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Superhelden waren vroeger natuurlijk ook kinderen. Jullie gaan een presentatie maken over de kindversie van een superheld. Daarbij mag je natuurlijk je fantasie gebruiken dus dingen toevoegen. Hoe zijn ze er bijvoorbeeld achter gekomen dat ze speciale krachten hebben? Wat vonden hun schoolvriendjes daarvan? Sommige opdrachten hebben heldinnen, andere hebben helden en sommige groepjes mogen kiezen tussen een jongensversie of meisjesversie. Let op: er wordt veel gevochten in superheldverhalen, in je presentatie mag niet meer dan 5 aanvalsbewegingen (slaan of schieten of iets dergelijks) zitten.

Opdrachten: Superman of Supergirl, de HULK, Spiderman of Spidergirl, Wonder woman, Black Panther en als reserve: Cat Woman.

Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat onder het klassenmenu en in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

Goede vrienden

  • 16/09/2018
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over vrienden die elkaar helpen en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: fluitje.
Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up tweetallen.
De groep staat verspreid in het lokaal.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond.
Instructie: jullie zijn goede vrienden, hoe ziet dat er uit op deze verschillende plekken?

Spelopdrachten: in een bootje, in een speeltuin, in een zwembad, op het schoolplein.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen: vrienden helpen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie:
Je krijgt een spelopdracht, als het fluitje gaat speelt één van jullie een zelfbedacht probleem: de ander helpt.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan, zeg dat jij een probleem gaat spelen en dat het kind jou mag helpen. Speel dat jullie samen de hond uitlaten, speel daarna dat de hond ontsnapt en stimuleer het kind dat hij je helpt.

Jullie zijn aan het voetballen. Als het fluitje gaat verzint A een probleem en moet B helpen.
Jullie zijn het fietsen. Als het fluitje gaat verzint B een probleem en moet A helpen.
Jullie zijn tikkertje aan het spelen. Als het fluitje gaat verzint A een probleem en moet B helpen.
Jullie zijn op een bootje. Als het fluitje gaat verzint B een probleem en moet A helpen.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een pantomimepresentatie te maken waarin vrienden elkaar helpen. Jullie opdracht bestaat uit twee tekeningetjes. De eerste is dat alles goed gaat, stap twee is dat één of twee in paniek zijn, stap 3 is dat de vrienden moeten helpen. Die stap 3 verzinnen jullie zelf.

Geef het voorbeeld (bijlage 1) zodat het concreet is.

Maak maximaal vier werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent. [easy_contact_forms fid=17

Wist je dat onder het in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Vriendschap

  • 16/09/2018
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal rond een bepaald aspect van vriendschap en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: dit is geen oppervlakkige les over vriendschap, de kernopdrachten lenen zich voor het voeren van goede gesprekken. Doe dat na afloop van alle presentaties als je dat wil, als je tussendoor veel praat kan de motivatie uit de dramales verdwijnen.
Print les + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up 1 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

A is de sleutel van het eigen huis vergeten, samen met B proberen jullie toch naar binnen te komen.
Bij de bushalte. A en B jullie kennen elkaar niet maar de bus komt maar niet en uit verveling knopen jullie een praatje aan.
B ligt in het ziekenhuis, A is een vriend(in) en komt op bezoek.

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Warming up 2 drietallen.
De groep zit in drietallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A, B en C is.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere drietallen. Je moet er bij praten, rennen duwen en schelden mag niet.

A en B zijn aan het roddelen, C wil eigenlijk niet meedoen.
B en C hebben per ongeluk de telefoon van A kapotgemaakt, ze komen het goed maken.
A vertelt B en C dat hij gaat verhuizen en daarmee de vriendschap waarschijnlijk zal eindigen: hoe reageren B en C?

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te maken rond een bepaald onderwerp van het thema ‘vriendschap’. Iedere werkgroep heeft een ander onderwerp en ze zijn niet allemaal even makkelijk, praat daarom goed met je team hoe je dit wil uitvoeren.

Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat onder het in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent. [easy_contact_forms fid=17

Hoe verlies je een vriend.nl

  • 15/09/2018
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een vlog over vriendschap en presenteren dat aan elkaar.
Print les + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up 1 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

A is de sleutel van het eigen huis vergeten, samen met B proberen jullie toch naar binnen te komen.
B je bal ligt in de achtertuin van een enge boze buurvrouw, samen met A ga je de bal stiekem terughalen.
A ligt in het ziekenhuis, B is een vriend(in) en komt op bezoek.
B je goudvis is verdronken en je bent verdrietig, A komt op bezoek om je op te vrolijken.

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Warming up 2 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten, rennen duwen en schelden mag niet.

A je stapt per ongeluk op de telefoon van B, die is kapot.
B je bent vergeten dat A jarig is.
A je hebt het idee van een opstel van B gepikt en een betere beoordeling gekregen.
B je zou de hond uitlaten van A maar die is ontsnapt.

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een presentatie/vlog te maken met als titel: hoe verlies je het beste een vriend? Het doel van jullie ‘vlog’ is om te laten zien hoe je het snelste een vriend(in) kwijtraakt. Als je het lastig vindt om met je groep op een idee te komen staat er een suggestie op het opdrachtblad. Ook de opbouw van de presentatie staat op de opdracht.

Optioneel: Een van jullie wordt de vlogger, ik wijs die in jullie groepje aan.

Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

Vrienden Vlog

  • 15/09/2018
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een tutorial over hoe je vrienden maakt en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: het is leuk om resultaten van deze les ook echt met camera op te nemen.
Print les + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up 1 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten, het zijn stapjes in een verhaal.

Jullie ontmoeten elkaar voor het eerst en besluiten samen te gaan spelen.
A stelt voor om kattenkwaad uit te halen, B wil dat eigenlijk niet.
B je geeft toch toe, jullie halen kattenkwaad uit.
Eén van jullie twee bezeert zichzelf: hoe lossen jullie dat op?

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Warming up 2 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten, het zijn stapjes in een verhaal.

Op een verjaardag: jullie spelen samen met een cadeau.
Op het schoolplein: jullie horen een mysterieus geluid achter het hek.
Tijdens schoolkamp: jullie zijn verdwaald tijdens spoorzoekertje.
In het pretpark: jullie moeten lang in de rij wachten maar verzinnen een plan.

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een vlog te maken over hoe je vrienden maakt. Twee korte scenes, een z.g. Niet zo, maar zo-filmpje. Belangrijk is dat je geen scheldwoorden en geweld gebruikt in je scene.

Optioneel: Een van jullie wordt de vlogger, ik wijs die in jullie groepje aan.

Bespreek kort de andere aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.
Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Vrienden maken

  • 15/09/2018
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal over vrienden maken en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: petje voor broer en voor zus in de kernopdracht.
Print les + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up 1 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten, het zijn stapjes in een verhaal.

Jullie ontmoeten elkaar voor het eerst en besluiten samen te gaan spelen.
A stelt voor om kattenkwaad uit te halen, B wil dat eigenlijk niet.
B je geeft toch toe, jullie halen kattenkwaad uit.
Eén van jullie twee bezeert zichzelf: hoe lossen jullie dat op?

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Warming up 2 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Ze gaan over niet goed vriendengedrag. Je moet er bij praten, je mag niet rennen of geweld uitbeelden.

A wil kattenkwaad uithalen, B eigenlijk niet.
B komt iets terugbrengen wat hij heeft geleend van A maar het is kapot.
A heeft tien euro en wil dat samen met B gaan uitgeven.
B heeft een lekke band met fietsen, A helpt mee om het op te lossen.

Steeds als ze klaar zijn gaan ze op de grond zitten zodat je ziet hoe ver de groep is. Dan geef je de volgende opdracht en gaan ze staan om die uit te voeren.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.

Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te maken over ‘vrienden maken’ op een camping, een plek waar kinderen elkaar leren kennen en samen spelen. Bij de ene groep lukt het vrienden maken, bij de andere groep niet dus lees de opdracht goed. Op de opdracht staat ‘voorkom het uitbeelden van geweld’, dat betekent dat je geen geweld mag uitbeelden in je verhaal.

Bespreek kort de andere aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat in het rechter menu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

Schouder aan schouder (thema vriendschap)

  • 15/09/2018
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal waarin vrienden elkaar helpen en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: fluitje.
Print les + opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up drietallen.
De groep zit in drietallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B en C.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere drietallen. Je moet er bij praten. De opdrachten gaan over vrienden die samen iets gaan doen.

Spelopdrachten:
A je bent jarig, B en C komen op bezoek. Bepaal wat jullie gaan doen.
B je hebt een nieuw huisdier, A en C komen op bezoek. Bepaal wat jullie gaan doen.
C jullie mogen zelf pannenkoeken bakken bij jou thuis, B en A komen op bezoek. Bepaal hoe jullie dat gaan aanpakken.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up drietallen.
De groep zit in drietallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B en C.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere drietallen. Je moet er bij praten. Je krijgt een situatie en één van jullie verzint een probleem als je het fluitje hoort.

-Jullie zijn in het zwembad. Als je het fluitje hoort verzint A een probleem, de anderen helpen mee om het probleem op te lossen.
-Jullie zijn aan het spelen in het bos. Als je het fluitje hoort verzint B een probleem, de anderen helpen mee om het probleem op te lossen.
-Jullie zijn aan het voetballen. Als je het fluitje hoort verzint C een probleem, de anderen helpen mee om het probleem op te lossen.

Wacht steeds even tot de situaties helder worden uitgebeeld tot je op je fluitje blaast. Als je op je fluitje blaast geef je aan of A, B of C een probleem inbrengt. De kinderen wachten na iedere opdracht totdat jij de volgende opdracht geeft, bij voorkeur zittend op de grond.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen een opdracht, deze gaat over een groepje vrienden die elke dag samen naar school loopt. Dat is plaatje 1 (laat die op A4 zien). Plaatje 2 is een probleem dat jullie onderweg tegenkomen (bespreek kort welke problemen je kan tegenkomen als je samen naar school loopt). Steeds raken twee vrienden in de problemen, de anderen helpen. Bespreek straks met je groepje wat de oplossing is, hoe de vrienden dit gaan oplossen en studeer dat in. Ik wijs de twee kinderen aan die in het verhaal in de problemen komen. Jullie mogen er bij praten.

Maak maximaal vier werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Wijs van ieder groepje twee kinderen aan die het probleem krijgen, de anderen gaan helpen in het verhaal.
Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

NBS maskerproject groep 8

  • 14/09/2018
  • Holger
  • · Uncategorized

    Naam groene rolkaart 1

    Een talent van de groene rolkaart 1

    Een plek uit de film van de groene rolkaart 1

    Naam groene rolkaart 2

    Een plek uit de film van de groene rolkaart 2

    Naam rode rolkaart 1

    Naam rode rolkaart 2

    Naam blauwe rolkaart 1

    Naam blauwe rolkaart 2

    test

    • 11/09/2018
    • Holger
    • · Uncategorized

    DramaLand Inloggen




    de Reus en de Dwerg (thema: vriendschap)

    • 09/09/2018
    • Holger
    • · Groep 1

    Vertelpantomime: Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen.

    Tips vertelpantomime »

    A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
    B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal.
    C: vertel met dialogen (spreekteksten).
    D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt.

    Benodigdheden: hoofddeksel Rita de reus en hoofddeksel Fred de dwerg, een handdoek, twee gymmatten.
    Print de lesopzet.
    Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
    Opmerking: laat Rita en Fred op gymmatten spelen en zeg dat de rest daar niet op mag zodat het veilig blijft.

    Warming up:
    De kinderen staan verspreid door het lokaal.

    Denkbeeldig omkleden en een aantal spelvragen laten beantwoorden en uitspelen.
    Rollen: dwergen, koeien, beren, circusartiesten…
    Spelvragen: hoe bewegen reuzen, waar slapen dwergen, wat eten ze…?

    De start.
    De kinderen zitten op de banken, kies twee kinderen en geef ze de hoofddeksels. Rita de reus en Fred de dwerg.
    ! Let op: onderstaande kun je ook klassikaal in tweetallen laten uitspelen dan kies je daarna pas een tweetal uit om Rita en Fred te spelen.

    • Vertel dat Fred de Dwerg en Rita de Reus vrienden zijn.
    • Vertel hoe ze verstoppertje spelen en Fred wint, vertel hoe ze tikkertje spelen en Rita wint.
    • Vertel dat als Rita bij Fred komt eten Fred de hele dag in de keuken staat omdat Rita met reuzenhappen eet.
    • Op een dag besluiten ze dat ze willen logeren, laat uitspelen dat dat bij hem niet gaat (te klein voor haar) maar bij haar ook niet (te groot voor hem).

    Rolgroep 1: de Beren.
    Kleed de kinderen denkbeeldig om tot Beren en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over.

    Suggesties:
    Waar slapen beren?
    Hoe eten beren?
    Hoe bewegen beren?
    Hoe spelen beren?

    Vertel: het tweetal komt bij de beren en vraagt of ze bij hun in de grot mogen slapen. Dat mag. Het slapen gaat eerst heel goed (laat ze op twee matten liggen): totdat Rita gaat zitten en hard haar hoofd stoot tegen de bovenkant van de grot. Er vallen stenen bijna op Fred. Misschien kunnen ze beter een ander plekje zoeken om te logeren.

    ‘Kom’ zei Rita ‘we gaan naar buiten’. In de verte zien ze een wei met koeien. ‘We vragen wel of we daar mogen slapen’ zegt Fred ‘de wei heeft geen plafond’.

    Rolgroep 2: de Koeien.
    Kleed de kinderen denkbeeldig om tot koeien en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over.

    Suggesties:
    Waar slapen koeien?
    Hoe eten koeien?
    Hoe bewegen koeien?
    Hoe spelen koeien?

    Vertel: tweetal komt bij de koeien en vraagt of ze bij hun in het weiland mogen slapen. Dat mag. Het slapen gaat eerst heel goed (laat ze op twee matten liggen). Rita stoot haar hoofd niet en Fred raakt niet de weg kwijt Maar dan worden ze wakker door… (laat het de kleuters verzinnen en uitspelen).

    ‘Zo kunnen we toch niet slapen?’ zei Fred. ‘Kom’ zei Rita ‘we gaan verder’. In de verte zien ze een circustent. ‘Kom, we vragen of we daar mogen slapen’ zegt Fred.

    Rolgroep 3: de Circusartiesten.
    Kleed de kinderen denkbeeldig om tot circusartiesten en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over.

    Suggesties:
    Welke circusartiesten zijn er? Wat doen ze? (speel klassikaal twee a drie types nadat ze zich denkbeeldig hebben omgekleed).

    Vertel: tweetal komt bij het circus en vraagt of ze bij hun in de tent mogen slapen. Dat mag. Het slapen gaat eerst heel goed (laat ze op twee matten liggen). Maar dan worden ze wakker door geklap van publiek. En optredens (laat de helft van de klas optreden voor de andere helft en wissel daarna).

    ‘Zo kunnen we toch niet slapen?’ zei Fred. ‘Kom’ zei Rita ‘we gaan naar buiten’.

    Ontknoping: Vertel met dialogen.
    ‘Maar wacht eens even’ zei Rita: heb jij een tent? ‘Ja’ zei Fred, ‘dwergen kamperen graag’. ‘Kom op dan’ zei Rita.
    Ze haalden alle twee hun tent (geef Rita een mat en Fred een handdoek), Rita zet haar tent op en Fred ook. In de tent van Rita.
    Zo hadden ze alle twee hun eigen slaapplekje met dak, niet te groot voor Fred en niet te klein voor Rita. En ze kletsten tot diep in de nacht. En sliepen… nog lang en gelukkig.
    Maar diep in de nacht kwamen de beren, de koeien en de circusartiesten kijken of het was gelukt. En toen ze zagen wat er was gebeurd vierden ze het stilste feestje ooit om de twee niet wakker te maken.

    Einde.

    Wil je iets kwijt over deze les?
    Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

    Page 3 of 61« 1 2 3 4 5 … 61 »

    Dramaland

    • Twitter
    • Facebook

    Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress