Creëer en Leer DRAMA

Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Waar is je kroon?

  • 18/05/2012
  • Holger
  • · Groep 2

Werkvorm: werken vanuit de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een meisje, knip een los kroontje van karton. Een handpop van een koning (is die niet voorhanden knip dan een kartonnen kroontje en zet die op een andere handpop). Een kartonnen kroon voor een kleuter. Eventueel een deftig muziekje wanneer je het laatste lesonderdeel ook doet.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal.

Instructie: In deze les gaan we over veel dingen spelen.
Spelvragen: Hoe verkoop je iets? Wat doet een prinses zoal? Welke soorten feesten vieren we eigenlijk op school?

Toelichting op de spelvraag:

Show »

De leerkracht stelt een vraag waarvan de antwoorden tot klassikaal spel leiden.
Dus niet: ‘Een prinses houdt van paardrijden, klim maar op je paard en rij een stukje’.
Maar: ‘Wat doet een prinses zoal?’ Je geeft een kind de beurt, dat wat wordt genoemd wordt klassikaal uitgebeeld.

Het begin.
De kinderen zitten verspreid in het lokaal op de grond. Hou de prinsespop met de kroon nog verdekt bij je. Vertel dat je een verhaal gaat vertellen dat begint op Koninginnedag.

Spelvraag: Wat doen we op Koninginnedag?
Suggesties: Dingen verkopen, oud Hollandse spelletjes, muziekinstrumenten bespelen.

Zet de kinderen in een u-vorm. Vertel dat de prinses op Koninginnedag ook iets wou verkopen, kies een meisje uit en speel met haar dat het meisje het kroontje van de prinsessenpop koopt voor €3,-. Het kind levert het kroontje bij jou in en gaat weer aan de kant zitten.

Het probleem.
Haal de pop van de koning er bij. De koning komt erachter dat de prinses haar kroon kwijt is, de prinses biecht alles op. De koning wordt boos en zegt dat ze er alles aan moet doen om de kroon terug te krijgen.

Doe de poppen weer weg. Vertel dat er maanden voorbij gaan waarbij de prinses haar kroon zoekt, en dat er dan een ander feest is dat kinderen leuk vinden.  De kinderen verspreiden zich door het lokaal.

Sinterklaas.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met het Sinterklaasfeest?
Suggesties: Schoen zetten, dichten, zingen, pepernoten eten.

De kinderen gaan zitten waar ze op dat moment zijn. De prinsessenpop zoekt in een gezette schoen, vraagt haar kroon voor Sinterklaas maar niks lukt. Doe de pop weg en zeg dat het weken duurde tot het volgende feest.

Kerst.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met Kerst?
Suggesties: Boom optuigen, cadeautjes uitpakken, deftig eten, sneeuwpop maken.

De kinderen gaan zitten waar ze op dat moment zijn. De prinsessenpop zoekt onder een denkbeeldige kerstboom, in een kerstcadeautje. Doe de pop weg en zeg dat het maanden duurde tot het volgende feest.

Pasen.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met Pasen?
Suggesties: Eieren zoeken, eieren eten, eieren schilderen, lopen als een paashaas.

De kinderen gaan zitten waar ze op dat moment zijn. De prinsessenpop zoekt onder de struiken maar vindt alleen paaseieren, in een nestje maar ziet alleen schattige kuikentjes. Doe de pop weg en zeg dat het maanden duurde tot het volgende feest.

Carnaval.
Spelvraag: Wat doe je allemaal met carnaval?
Suggesties: Schminken, omkleden als een clown en rondlopen, omkleden als een indiaan en rondlopen…

Omkleden als een prins of prinses en rondlopen.

De kinderen gaan zitten op de banken. Geef het kind dat de kroon had gekocht in het begin van de les een kartonnen kroon. Een kartonnen kroon voorbeeld.

Show »

Pak de prinsessen pop en hou die verdekt bij je. Vertel dat de prinses haar eigen kroon terug zag, nodig het kind met de kroon uit om bij de prinsessenpop te komen.
De prinsessenpop legt alles uit en vraagt haar eigen kroon terug. Als ruil geeft ze een groot feest. Het kind met de kroon geeft de grote kroon af en gaat weer zitten, leg de kroon weg en zet de prinsessenpop de poppenkroon weer op. Pak de koning erbij. De koning ziet dat zijn dochter de kroon terug heeft en geeft een groot feest waar alle kinderen mogen komen.

De afsluiting.
Vertel dat alle kinderen op het feest mogen komen. Zet een muziekje op en laat ze even vrij bewegen. Dan nemen ze afscheid van de prinses.

Aandachtspunten poppenspel.

Show »

Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.

In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:

Prinses Sloddervos

  • 18/05/2012
  • Holger
  • · Groep 2 · Uncategorized

Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een prinses en een koning (zijn die niet voorhanden knip dan een kartonnen kroontje en zet die op een andere handpop). Of je er een prinses of prins van maakt, of een koning of koningin maakt uiteraard niets uit. Eventueel een deftig muziekje wanneer je het laatste lesonderdeel ook doet.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up:
De kinderen staan verspreid in het lokaal.

Instructie: In deze les gaan we over deftige dingen spelen, bijvoorbeeld: Kam je haren heel netjes, trek hele nette kleren aan, loop eens door elkaar en begroet elkaar heel netjes (‘Goedemorgen, mevrouw’), dans een deftige dans (1-2-3, 1-2-3). Netjes zijn is natuurlijk niet altijd even leuk. Haal je handen eens door je haar, spring in je joggingbroek en speel alsof je in de modder tegen een voetbal aanschopt.

De pop.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je en vertel dat je langs een kasteel liep en uit een open raam iemand hoorde huilen. Je bent gaan kijken, stiekem door het raam. En je zag een prinses en haar vader.
Haal dan de twee poppen tevoorschijn en speel dat de koning moppert op de prinses. Het is verschrikkelijk zo slordig als ze is: aan tafel ligt de helft van haar eten op de grond, haar kamer lijkt op een vuilnisbult, haar nieuwe jurk is gescheurd en zit vol vlekken en wanneer is ze voor het laatst in bad geweest? Voor straf mag je niet mee naar het bal (feest) van de prins.
Stop de poppen weg. Je vindt het een beetje zielig, misschien dat we de prinses het goede voorbeeld kunnen geven?
Bespreek kort hoe je het beste uitlegt wat hoe de prinses zich kan gedragen. Stel voor om te laten zien hoe het niet moet en daarna hoe het wel moet.

De oplossing.
Verdeel de groep in 4 kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen oefenen.
Loop rond en deel de opdrachten mondeling uit:

Werkgroep 1: hoe je slordig eet (zo moet het niet) en hoe je deftig eet (zo moet het wel).
Werkgroep 2: hoe je slordig danst op het feest (zo moet het niet) hoe je deftig danst (zo moet het wel).
Werkgroep 3: hoe je slordig speelt op je kamer (zo moet het niet), en hoe je deftig speelt op je kamer: meteen opruimen als je klaar bent (zo moet het wel).
Werkgroep 4: hoe je slordig praat en doet (zo moet het niet) en deftig praat en doet (zo moet het wel).

Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt.
Kleuters in de hoeken, toelichting.

Show »

De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.

De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de huilende prinses weer tevoorschijn. Heet haar van harte welkom en vertel dat we haar iets willen laten zien. Eén voor één laten de werkgroepen zien wat ze hebben bedacht, na afloop van iedere presentatie klappen de kinderen aan de kant en komt de prinses tot inzicht: Zit dat zo? Ja, da’s veel deftiger inderdaad.

De ontknoping.
Na de laatste presentatie haal je de koning erbij, laat de koning en de prinses samen praten. De koning komt er achter dat de prinses een stuk netter is geworden en ze mag toch mee naar het bal van de prins. Als ze zich snel omkleedt natuurlijk.

Doorkijkje »

Koning: Zo, wij gaan naar het bal van prins Ferdinand, tot straks.
Prinses: Goed vader, ik wens u een prettig verblijf.
Koning: Maar kind wat praat je ineens deftig en wat ziet je kamer er netjes uit.
Prinses: Ik heb opgeruimd vader, de kleuters hebben mij dat geleerd [danst deftig].
Koning: Wat een deftig dansje! En er liggen geen kruimels op de grond!
Prinses: Ja, ik kan nu ook deftig eten, ook van de kleuters geleerd vader.
Koning: Jij mag zo wel mee hoor naar het bal!
Prinses: Wat fijn!
Koning: Dan moet je wel eerst een schone jurk aantrekken natuurlijk, tot zo!

De prinses bedankt de kinderen voor hun hulp. Iedereen neemt afscheid van de prinses en de poppen worden voorzichtig opgeborgen.

Het bal (een fijne afsluiting).
Zeg dat alle prinsen en prinsessen op het bal deftig komen dansen, praten en eten. Zet een muziekje op en laat de kinderen even als deftige prinsen en prinsessen vrij bewegen

Aandachtspunten poppenspel »

Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.

In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:

Het bad is te nat!

  • 17/05/2012
  • Holger
  • · Groep 1 · Uncategorized

Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop. 
Benodigdheden: een handpop van een dier of mens.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal.

Instructie: In deze les gaan we over dingen spelen die met water te maken hebben, bijvoorbeeld:  douchen, zwemmen, roeien, thee drinken, schaatsen.

De pop.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je en vertel dat je vond dat het zo raar rook en dat je toen de pop vond.  Haal dan de pop tevoorschijn.
Praat met de pop, vertel dat je hem in bad wil stoppen omdat hij niet zo fris meer ruikt, de pop wil dat absoluut niet.
De pop vertelt dat hij hartstikke bang is voor water, water is nat en koud en vervelend. Jij bent het daar niet mee eens, en vraagt de kinderen leuke waterdingen te verzinnen voor de pop.
De pop gelooft niet dat water leuk kan zijn maar vertelt dat hij benieuwd is naar wat de kinderen zullen verzinnen.
Stop de pop weg in een bedje of mandje buiten het zicht van de kinderen. Bespreek kort welke leuke dingen je met water kan doen.

De oplossing.
Verdeel de groep in 4 kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen  oefenen.

Mogelijkheid 1: de werkgroepen verzinnen zelf hun onderwerp.
Mogelijkheid 2: loop rond en deel de opdrachten mondeling uit.

Werkgroep 1: werken in de tuin (planten, harken, watergieter, tuinslang)
Werkgroep 2: keten met water (eerst waterballonnen en waterpistolen  vullen bij de kraan)
Werkgroep 3: zand en watertafel. Uitbeelden dat je met de zand en watertafel speelt
Werkgroep 4: zwemmen in het zwembad (eerst omkleden, douchen).

Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt.
Kleuters in de hoeken, toelichting.

Show »

De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.

De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de pop weer tevoorschijn. Hij zegt dat hij erg benieuwd is naar wat er zo leuk is aan water, hij gelooft er niks van. Na iedere presentatie komt de pop steeds dichter bij het idee dat water ook leuk kan zijn, na afloop van de presentaties klappen de kinderen aan de kant.

De afsluiting.
Na de laatste presentatie vat de pop samen wat hij heeft gezien. Hij besluit om het toch een keer te proberen (een bad nemen). Hij bedankt de kinderen voor de leuke presentaties, jij zegt dat hij vandaag nog lekker in bad gaat. Iedereen neemt afscheid en de pop wordt voorzichtig opgeborgen.

Aandachtspunten poppenspel.

Show »

Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.

In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:

En nou moet je oppassen!

  • 13/05/2012
  • Holger
  • · Groep 2

Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een willekeurig mensfiguur.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal. Instructie: In deze les gaan we over veel dingen spelen, bijvoorbeeld: spelen in de tuin (wat speel je daar?), spelen in de huiskamer (wat speel je daar?), spelen in de slaapkamer (wat speel je daar?), omkleden voor het slapengaan (wat moet je allemaal doen?).

Het probleem.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je en vertel dat je een hele verdrietige meneer/mevrouw tegenkwam. Zo overstuur, misschien dat wij wel kunnen helpen.  Haal dan de pop tevoorschijn en laat hem vertellen dat hij oppast,  op kinderen als de ouders bijvoorbeeld naar een toneelvoorstelling gaan. Maar dat hij nu overal is ontslagen omdat hij er helemaal niks van kan!

Dan vraagt de pop of hij mag voordoen wat er fout gaat. De kinderen gaan verspreid in het lokaal zitten.

Spelen. De pop zegt dat de kinderen alles mogen wat ze willen en dat ze niet hoeven op te ruimen, want opruimen is stom. Laat dat uitbeelden: chaos met denkbeeldige spullen.  Daarna zitten de kinderen weer verspreid op de grond. Vertel als jezelf dat het hele huis vol speelgoed ligt, da’s niet handig.
Eten.  De pop vertelt dat hij naar de snackbar gaat en ijsjes en patat koopt.  Laat de kinderen zittend uitbeelden dat ze heerlijke ijsjes en patat aan het eten zijn. De pop zegt dat ze zoveel mogen eten als ze willen. Vertel als jezelf dat kinderen die teveel patat en ijsjes eten misselijk kunnen worden.
Slapen gaan.  Laat de kinderen staan. De pop zegt dat ze in plaats van hun pyjama ook wel verkleedkleren aan mogen in bed, en tanden poetsen  hoeft ook niet. Laat de kinderen uitbeelden dat ze verkleedkleren aan doen en laat ze als hun verklede rol even bewegen. Benoem wat je ziet.  Laat ze dan liggen in het lokaal en vertel dat je niet prettig slaapt in een ridderkostuum, of prinsessenjurk.

Vertel dat het hele huis een rommeltje is en dat de kinderen nog niet slapen als de ouders thuis komen. Vraag twee kleuters om de ouders te spelen die thuiskomen en het huis zo aantreffen. Laat ze even flink mopperen op de pop.

De pop heeft geen idee wat hij verkeerd doet, de kinderen natuurlijk wel. De pop vertelt dat hij benieuwd is naar wat de kinderen zullen verzinnen om hem te helpen en maar dat hij even weg moet. Stop de pop weg in een bedje of mandje buiten het zicht van de kinderen. Bespreek kort hoe het spelen, eten en slapengaan beter kan.

De oplossing.
Verdeel de groep in 3 kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen  oefenen en spelen.

Mogelijkheid 1: de werkgroepen verzinnen de oplossingen zelf.
Mogelijkheid 2: loop rond en deel de opdrachten mondeling uit.

Werkgroep 1:  Spelen. Opruimen als je hebt gespeeld.
Werkgroep 2:  Eten. Koken, niet alleen vet en zoet.
Werkgroep 3: Slapen gaan. Pyjama aan, tandenpoetsen enzovoorts.

Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt. Kleuters in de hoeken, toelichting.

Show »

De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.

De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de pop weer tevoorschijn. Hij zegt dat hij erg benieuwd is naar hoe het allemaal hoort. Eén voor één laten de werkgroepen zien wat ze hebben bedacht, na afloop van iedere presentatie klappen de kinderen aan de kant.

De afsluiting.
Na de laatste presentatie vat de pop samen wat hij heeft gezien. Hij snapt nu wat hij fout deed. Hij bedankt de kinderen voor de goede tips en zegt dat hij het meteen gaat uitproberen. Iedereen neemt afscheid van de ‘oppas’ en de pop wordt voorzichtig opgeborgen.

Aandachtspunten poppenspel.

Show »

Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.

In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:

Jabbertalk pagina met you tube filmpjes

  • 12/05/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Pingu. Bekijk een (deel van een) aflevering van Pingu, dat geeft een prima beeld van hoe jabbertalk werkt.

Vlieg met me mee naar de Regenboog (Paul de Leeuw). Jabbertalk in verschillende talen, prima voorbeeld van jabbertalk. Het jabberen begint op 0:57 min. Luister eerst of het bij je past.

De Lama’s. De opdracht: jullie zitten bij een concert van Jan Vayne. Het jabberen begint op 0:30 min. Wijs de kinderen op het non verbale spel (mimiek en intonatie).

 

10 x vakdidactiek groep 1-2

  • 12/05/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Zoals op de pagina visie & missie staat aangegeven laat Dramaland de collega’s die meer willen weten over hoe je dit vak kan geven niet in de steek. Op nascholingen en trainingen komen vaak dezelfde vragen naar voren, we hebben tien terugkerende thema’s voor je geselecteerd.

1:

Show »

2:

Show »

3:

Show »

4:

Show »

5:

Show »

6:

Show »

7:

Show »

8:

Show »

9:

Show »

10:

Show »

10 x vakdidactiek groep 3-8

  • 12/05/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Zoals op de pagina visie & missie staat aangegeven laat Dramaland de collega’s die meer willen weten over hoe je dit vak kan geven niet in de steek. Op nascholingen en trainingen komen vaak dezelfde vragen naar voren, we hebben tien terugkerende thema’s voor je geselecteerd.

1: Actief instrueren.

Show »

2: Applaus! 

Show »

3: Nabespreken van een presentatie. 

Show »

4: Spelcriteria. 

Show »

5: Spelveiligheid.

Show »

6: Kinderen repeteren. 

Show »

7: Klassenopstelling. 

Show »

8:

Show »

9:

Show »

10:

Show »

Werkvormen ABC groep 3-8

  • 12/05/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

In het werkvormen ABC lees je de definities en aandachtspunten. Het  is bedoeld voor wie het fijn vindt om extra informatie te hebben over de werkvormen. De ondersteuning die Dramaland biedt moet voldoende zijn om een werkvorm te geven waar je misschien niet heel bekend mee bent. Lees meer over de elementen die je ondersteunen bij het geven van drama op deze pagina.

Acteerspel

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Combinatiespel

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Drama vanuit een prentenboek

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Hoorspel

Show »

Beschrijving:  
Voor deze werkvorm is een extra pagina aangemaakt met you tube filmpjes. Het is gebleken dat sommige leerkrachten het leuk vinden om bijvoorbeeld voor de pauze een filmpje te laten zien over het begrip hoorspel zodat kinderen een concreet beeld hebben wat hoorspel is. Er is een selectie voor je gemaakt op deze pagina.

Improvisatie

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder: bij alle improvisatielessen is een pagina opgenomen dat je bij de hand kan houden tijdens het begeleiden. Het helpt je bij de basisbegrippen en het side coachen.
Filmfragment

Jabbertalk

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Maskerspel

Show »

Beschrijving: Deze werkvorm is voor Dramaland nog in ontwikkeling. Er zijn op dit moment nog geen maskerlessen beschikbaar. Er is straks een basismasker uit te printen waar jij of je kinderen zelf een karakter van kunnen maken.
Benodigdheden: een masker per kind. Maskerspel komt mooi tot zijn recht in combinatie met simpele kostuums (jasje, jurkje, lappen).
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder: Het is aan te raden de pictogramkaarten voor de kinderen te gebruiken, deze werkvorm valt of staat bij het gezamenlijke onderzoek, daarbij zijn de technische criteria belangrijk.
Filmfragment

Nasynchronisatie

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Objectenspel

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Pantomime

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Poppenspel

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Levend schimmenspel

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Tableaus

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Teacher-in-role

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Vertelpantomime

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Vertelpantomime

Show »

Beschrijving:
Benodigdheden:
Aandachtspunten: in het pictogramscherm kun je een pictogramkaart uitprinten met daar op zes (!) aandachtspunten voor deze werkvorm. Dit geeft je voldoende houvast om de werkvorm niet alleen te doen, maar er ook over te leren. Kijk op deze pagina onder Toepassing 2.
Verder:
Filmfragment

Hoorspelfilmpjes van you tube

  • 12/05/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

De Mestkever (making of): een kort filmpje waarin de nadruk ligt op de beleving van de hoorspelacteurs. Wijs de kinderen op intonatie en volume. Er worden geen geluiden gebruikt maar de energie waarmee je hoorspelen maakt is treffend.

De lama’s doen een hoorspelact met Cor Bakker. Het is uiteraard geimproviseerd. Wat heb je er aan: vooral wanneer je de kinderen gebruik laat maken van spullen om geluiden mee te maken is dit filmpje handig. Daarnaast krijg je ook gewoon zin om er mee aan de slag te gaan.

Zo worden ze niet meer gemaakt: een obscuur filmpje uit 1959 waarin een geluidenmaker van hoorspelen z’n trucjes aan een kind laat zien. Zeer oubollig en langzaam  maar het geeft een aardig beeld. Vanaf 1:45 aan te raden. Bekijk wel eerst of het bij je past.

Wizzard of Ozz: een leuk filmpje waarin iemand met kinderen aan de slag gaat om een passage uit de Wizzard of Ozz te maken. Het is Amerikaans dus meteen goed voor de taalontwikkeling. Direct naar het resultaat: 5:55.

Geluiden maken: een kort filmpje over het maken van geluiden (bij films). Maakt kinderen enthousiast om met spulletjes in de weer te gaan. Het bekijken waard.

Individueel abonnement aanvragen

  • 08/05/2012
  • Holger
  • · Uncategorized
Page 37 of 61« 1 … 35 36 37 38 39 … 61 »

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress