Hoi,
Hier één van de manieren om een drama als didactisch hulpmiddel les voor te bereiden. Lees in H2 van ‘Kijk op Spel’ over deze manier van werken en neem nooit iets klakkeloos over maar gebruik dit om je eigen versie te maken die aansluit bij de groep.
Geschiedenis pantomimeles over 5 tijdvakken
Beste iPabo-er,
We willen je voor de rijke opdracht een beetje ondersteunen. Vandaar deze mogelijkheid om zelf een drama geschiedenisles over 5 tijdvakken in elkaar te schroeven. Als je onderstaande velden invult en op verzenden drukt krijg je een lesopzet in je mail. Dit is een grove versie, je moet het dus verder finetunen tot je echt tevreden bent maar hoeft niet de hele voorbereiding te doen want die ik heb al voor je gemaakt. Hopelijk heb je er wat aan, grtjs Holger
Geschiedenis pantomimeles over één tijdvak
Beste iPabo-er,
We willen je voor de rijke opdracht een beetje ondersteunen. Vandaar deze mogelijkheid om zelf een drama geschiedenisles over één tijdvak in elkaar te schroeven. Als je onderstaande velden invult en op verzenden drukt krijg je een lesopzet in je mail. Dit is een grove versie, je moet het dus verder finetunen tot je echt tevreden bent maar hoeft niet de hele voorbereiding te doen want die ik heb al voor je gemaakt. Hopelijk heb je er wat aan, grtjs Holger
Zelf een pantomime THEMALES maken
Beste iPabo-er,
We willen je voor de rijke opdracht een beetje ondersteunen. Vandaar deze mogelijkheid om zelf een themales in elkaar te schroeven. Als je onderstaande velden invult en op verzenden drukt krijg je een lesopzet in je mail. Dit is een grove versie, je moet het dus verder finetunen tot je echt tevreden bent maar hoeft niet de hele voorbereiding te doen want die ik heb al voor je gemaakt. Hopelijk heb je er wat aan, grtjs Holger
Communicatie met je duo > casus zij-instroom
Beste collega,
Voor één van de UUR1 bijeenkomsten wil ik je vragen om op onderstaande vragen te antwoorden zodat we casussen hebben om te bespreken. Het is anoniem dus we zien niet van wie de tekst afkomstig is.
BvD
Robert
Jorrit-Myrthe
Hoi,
We willen een liedje maken ter ere van het huwelijk van Jorrit en Myrthe, daar waar we dat normaal live zouden doen gebeurt dat nu helaas alleen digitaal.
We hebben je hulp nodig: beantwoord zoveel mogelijk van de onderstaande vragen zodat we veel inhoud hebben om in het lied te verwerken. Doe dat vóór maandag 28 september.
En DANK! De buren…
PS: het is anoniem dus hou je vooral niet in 😉 en stuur deze pagina door naar familie en vrienden (maar natuurlijk niet naar het bruidspaar).
nulmeting J11> augustus 2020
Hallo J-elfjes,
Hier onze eerste ronde van het grotere onderzoek dat wordt gedaan naar jullie leerbehoeften, ervaringen met en beelden van het Jonge Kind.
Onze vraag is of je het aandachtig en ‘rijk’ wil beantwoorden, daarmee bedoel ik dat dit niet een enquête is die vlot-vlot moet worden beantwoord maar probeer uitgebreid te antwoorden als dat mogelijk is.
Bedankt alvast! Grtjs Annerieke & Holger
PS: waarom is dit ook alweer belangrijk? Jullie worden het eerste jaar uitvoerig gevolgd ivm een onderzoek dat plaatsvindt naar JK-studenten. Dit onderzoek gaat over wat effectief onderwijs is voor jullie als doelgroep bijvoorbeeld en hoe jullie het ervaren. De opbrengsten worden landelijk gedeeld zodat we als pabo’s veel informatie krijgen over deze JK-specialisatie.
voormalig abonnmenet tekst
Lees hier over de verschillende abonnementen. Na een aanvraag te hebben ingevuld krijg je over de mail een factuur. Wanneer je die hebt betaald krijg je je wachtwoord toegestuurd en kun je meteen aan de slag met deze mooie methode.
Abonnement: groep 1 en 2 Prijs: €35,- (incl btw) Dit abonnement bestaat uit minimaal 40 lessen (20 per groep). Je hebt de beschikking over alle content voor deze groepen: links, beeldmateriaal, werkbladen, prenten, enzovoorts. De inlogcode krijg je via de mail zodra de betaling is verwerkt en is een jaar lang geldig. Een driejarig abonnement kost €90- (incl btw).
Abonnement: groep 3 en 4 Prijs: €35,- (incl btw) Dit abonnement bestaat uit minimaal 40 lessen (20 per groep). Je hebt de beschikking over alle content voor deze groepen: links, drama-tv, drama-kids films, werkbladen, pictogrambladen, enzovoorts. De inlogcode krijg je via de mail zodra de betaling is verwerkt en is een jaar lang geldig. Een driejarig abonnement kost €90- (incl btw).
Abonnement: groep 5 en 6 Prijs: €35,- (incl btw) Dit abonnement bestaat uit minimaal 40 lessen (20 per groep). Je hebt de beschikking over alle content voor deze groepen: links, drama-tv, drama-kids films, werkbladen, pictogrambladen, enzovoorts. De inlogcode krijg je via de mail zodra de betaling is verwerkt en is een jaar lang geldig. Een driejarig abonnement kost €90- (incl btw).
Abonnement: groep 7 en 8 Prijs: €35,- (incl btw) Dit abonnement bestaat uit minimaal 40 lessen (20 per groep). Je hebt de beschikking over alle content voor deze groepen: links, drama-tv, drama-kids films, werkbladen, pictogrambladen, enzovoorts. De inlogcode krijg je via de mail zodra de betaling is verwerkt en is een jaar lang geldig. Een driejarig abonnement kost €90- (incl btw).
Abonnement: het basisschoolabonnement Prijs: €120,- (incl btw) voor één jaar, €340,- (incl btw) voor een driejarig abonnement Met dit abonnement heeft je school beschikking over de gehele content van Dramaland. Minimaal 20 lessen per groep, videofragmenten, opdrachtkaarten enzovoorts. De inlogcode krijg je via de mail zodra de betaling is verwerkt en is een jaar lang geldig.
Toelichting basisschool abonnement »
Je team wil wel meer aan dramaonderwijs doen, maar niet iedereen heeft evenveel –of zelfs genoeg – vakkennis om het op een verantwoorde manier te geven. Dramaland is ontwikkeld met als hoofddoel om mensen met weinig ervaring voldoende steun te bieden om vadidactisch kloppend onderwijs te verzorgen. Dit is wel een methode, maar geen doorsnee lesbeschrijvingspakket. Dramaland voorziet in maar liefs zeven ondersteunende elementen die garanderen dat de leerkracht succesvol, veilig dramaonderwijs kan verzorgen volgens de kwaliteitseisen van nu. Lees hier over die leerkrachtondersteuning.
Honderden leraren maken tot volle tevredenheid gebruik van deze methode. Dramaland is ontwikkeld door Holger de Nooij die zowel nationaal als internationaal wordt gezien als een autoriteit op het gebied van dramaonderwijs aan kinderen van 4-12 jaar. Veel basisscholen loggen in via een html-code zodat ze geen inloggevens hoeven te onthouden, zie hier voor de uitleg daarvan.
Bestel een basisschoolabonnement »
Abonnement: hogeschoolabonnement Prijs: €375,- (incl btw) voor één jaar, €1025,- (incl btw) voor een driejarig abonnement Abonnement voor hogescholen. Dit abonnement geeft het recht om Dramaland voor al je computers in een intern netwerk beschikbaar te maken. De inlogcode krijg je via de mail zodra de betaling is verwerkt en is een jaar lang geldig. Hogescholen laten de studenten inloggen met een vaste link, klik hier voor meer informatie.
Toelichting hogeschool abonnement »
Leraren in opleiding in aanraking laten komen met kwaliteitslessen voor ons vak, da’s toch een mooi streven? We weten hoe lastig het is om voldoende goede lessen aan te bieden, zodat studenten in de start van hun loopbaan als leerkracht succeservaringen opdoen met het geven van drama. Omdat ik zelf op een pabo werk zie ik het belang daarvan, en ben dan ook blij met de positieve reacties van mijn eigen studenten. Evenals het feit dat een groeiend aantal pabo’s succesvol met Dramaland werkt.
Dramaland sluit vanzelfsprekend aan op de didactiek uit ‘Kijk op Spel’ omdat het van dezelfde auteur is. Studenten herkennen dat en waarderen de lessen om de extra steun die ze krijgen bij hun eerste stappen in de praktijk van dramaonderwijs verzorgen. Zie voor die extra steun deze pagina. Maar ook al werken je studenten niet met ‘Kijk op Spel’, Dramaland is nog altijd de meest laagdrempelige en toch vakdidactisch verantwoorde methode.
Om ervoor te zorgen dat niet honderden studenten met inloggegevens van de methode rondlopen, leveren we een directe html-code aan. Deze code kan in de eigen afgeschermde webomgeving worden geplaatst (intranet), waar studenten dus alleen bij kunnen komen als ze bij hun opleiding zijn ingelogd. Deze code geeft een logo weer, als studenten daar op klikken hebben ze directe toegang tot de methode. Geen gedoe met inloggegevens onthouden of daar over communiceren met je studenten. Zie hier voor een verdere uitleg van het inloggen via een html-code.
Een vestiging van een grotere hogeschool organisatie wordt als één school gezien, er wordt maandelijks op toegezien dat accounts niet worden gedeeld.
Een goede eerste kennismaking met ons vak is de enige manier om drama in het basisonderwijs te stimuleren.
Bestel een hogeschool abonnement »
Abonnementsovereenkomst en algemene voorwaarden.
Abonnementstermijn
Na registratie en ontvangst van het abonnementsgeld heeft een abonnee gedurende 1 jaar toegang tot de onderdelen van de site die horen bij het abonnement. Na 1 jaar vervalt het abonnement automatisch, tussentijdse opzegging is niet mogelijk. Registratie van gebruikersnaam en wachtwoord blijft bestaan. Bij ontvangst van een nieuwe betaling met vermelding van gebruikersnaam en e-mailadres wordt het abonnement weer voor 1 jaar in werking gesteld.
Verplichting voor particulier, school of culturele instelling De gebruiker weerhoudt zich van het op elke wijze verspreiden van zijn gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer deze gegevens toch op enigerlei wijze zijn verspreid, behoudt de Dramaland zich het recht voor om de gebruiker de toegang tot het abonnementsgedeelte van de site te blokkeren. Wanneer de gebruiker een school of culturele instelling is, dan mag gebruikersnaam en wachtwoord uitsluitend via het intranet binnen de organisatie verspreid worden. Ook is de school of instelling verplicht iedere gebruiker op de hoogte te stellen van deze abonnementsvoorwaarden. Wanneer gebruikersnaam en wachtwoord toch op enigerlei wijze buiten de instelling worden verspreid, behoudt Dramaland zich het recht voor de gebruiker de toegang tot het abonnementsgedeelte van de site te ontzeggen. Deze regels gelden ook voor vestigingen van dezelfde (hoge)school organisatie: iedere vestiging is een aparte school met een eigen account. Bij misbruik wordt het abonnement eenzijdig verbroken zonder teruggave van abonnementsgeld.
Auteursrecht
De website www.dramamethode.nl is bedoeld voor het onderwijs. Alle informatie op de site, in welke vorm dan ook (dramalessen, zelf gegenereerde lessen, teksten, afbeeldingen, filmfragmenten, downloadbare bestanden, etc.), is eigendom van het bedrijf Dramaland, tenzij nadrukkelijk anders vermeld. De informatie mag alleen worden gebruikt binnen de onderwijsinstelling waaraan de gebruiker onderwijs verzorgt of ontvangt, maar mag daarbinnen niet commercieel worden geëxploiteerd. De informatie mag uitsluitend ten behoeve van eigen gebruik worden opgeslagen op de PC van de gebruiker of op het netwerk van de eigen onderwijsinstelling. Daarbuiten mag niets van de op de site www.dramamethode.nl getoonde of van deze site te downloaden informatie worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen, of op enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Holger de Nooij. Iedereen die de op deze site getoonde of van deze site te downloaden informatie gebruikt, wordt geacht akkoord te gaan met de bovengenoemde bepalingen. Misbruik zal aanhangig worden gemaakt bij de van toepassing zijnde rechtbank.
oude homepage ‘Kom maar op!’
‘Kom maar op!’ sluit aan bij het onderwijs van vandaag en is gemaakt door de
bekendste dramadocent van Nederland: Holger de Nooij (auteur van o.a. ‘Kijk op Spel’ en zelf vakdocent drama in het basisonderwijs sinds 1994). Ieder schooljaar worden 25-30 nieuwe lessen toegevoegd.

Drama in samenhang met andere vakken of leergebieden, hoe werkt zoiets in Dramaland? Taal, geschiedenis, Engels, cultureel erfgoed… Lees verder.
Volgens de kerndoelen moet ieder kunstvak aandacht besteden aan cultureel erfgoed. Wat is cultureel erfgoed en hoe zit dat in Dramaland? Lees verder.
Maak een les vanuit een schilder! Een dramales rond het werk van Rembrandt (want je hebt het over de Gouden Eeuw) of van Van Gogh of een andere beroemde schilder? Kijk onderaan je klassenmenu en maak die les zelf aan met de daarvoor bestemde tool. Inspireer je leerlingen!
Video’s.
Er staan zo’n 120 video’s in de methode Dramaland, lees hier over Drama TV.
Drama is het schoolvak over de kunstvorm theater. Net als dat het bij het vak muziek leuk is om eens een schoolconcert te geven, of bij beeldende vorming om een tentoonstelling te maken, is het bij drama leuk en leerzaam om eens een voorstelling te maken. Maar hoe? Lees verder
Naast de tientallen lessen waar je het hele jaar mee kan doen, is Holger de Nooij altijd bezig met wat komen gaat. Zo staan in maart de sprookjes en sterke verhalen in het menu. Klik hier voor meer informatie over abonnementen vanaf €35-
Op de facebookpagina van Dramaland word je op de hoogte gehouden van nieuwe schoolbrede thema’s, nieuwe lessen, innovaties, kortom: alles wat er gebeurt in Dramaland komt voorbij. Zo blijf je op de hoogte, handig toch? Klik hier om naar de facebookpagina te gaan en like Dramaland!
Bij het vak ‘muziek’ leren kinderen over de kunstvorm muziek, bij het vak ‘dans’ leren de kinderen over de kunstvorm dans. Bij drama verschilt de naam van het vak van de kunstvorm waar het over gaat, soms is dat verwarrend. Bij het vak ‘drama’ leren kinderen over de kunstvorm theater. Lees verder.
Van de meeste vakken hebben we aardig door waar ze voor dienen, maar hoe zit dat met drama? Weet jij zo snel een antwoord? Lees verder.
In deze methode gaan we niet al te streng om met die regel, maar het is toch belangrijk om te weten waar je over praat. Theater betekent een herhaalbaar product maken, en kenmerkt zich o.a. door vormgevingsmiddelen. Lees verder.
Veel voorkomende misverstanden. Bij drama kom je soms hardnekkige misverstanden tegen. Je kent er vast een paar, benieuwd? Lees verder.
Blogs. Holger de Nooij heeft jaren lang geblogd op platforms als Hyves en facebook, hier een bloemlezing. Lees verder.
Links. Op zoek naar webinfo over het vak drama en werkvormen? Lees verder.
Leerstof van cognitieve vakken gaan over vastgestelde data, het gaat vaak over leerstof onthouden, reproduceren en toepassen. Maar hoe leer je bij drama? Lees verder. 
Veel leerkrachten hebben het gevoel dat ze niet genoeg weten van drama om het verantwoord te geven. Dat kan zijn, echter is het de vraag wat je allemaal moet weten om drama goed te geven. Al helemaal wanneer je van positie kan veranderen. Lees verder.
Op een bepaalde manier is Dorothy Heathcotes methodiek nog altijd actueel. Er is veel te zeggen over deze legendarische dramadocente maar waarom ze in deze methode staat vermeld is om de manier waarop zij kinderen zag: als volwaardig en groots, ongeacht hun leeftijd. Lees verder
‘Kom maar op!’ wordt ‘Creëer en Leer’/drama
Vanaf 1 september 2020 houdt ‘Kom maar op!’ op te bestaan en gaat het over in ‘Creëer en Leer’/drama.
Wat is ‘Creëer en Leer’?
Een eigentijds platform met een dynamische website waarin naast uitgebreide ondersteuning voor leerkracht en kind in de vorm van korte filmpjes er de mogelijk is om zelf eenvoudig een jaarplanning te maken en favorieten te markeren. Maar ‘Creëer en Leer’ is veel meer dan dat: met een helder didactisch concept biedt het leerkrachten houvast om gericht te werken aan de creatieve groei van kinderen in de basisschoolleeftijd.
Waarom doet ‘Kom maar op!’ hier aan mee?
Ik geloof op de eerste plaats erg in dit nieuwe platform, het is eigentijds creativiteitsonderwijs en geeft jou naast veel ondersteuning ook veel eigen vrijheden. Het lesmateriaal van ‘Kom maar op!’ heeft zich overtuigend bewezen en verandert niet: de lessen zijn gelijk maar de mogelijkheden zijn uitgebreider + de website voldoet aan alle eisen van deze tijd. Dit is niet alleen een verhuizing maar zeker ook een verbetering voor jou, de gebruiker: het geeft je meer inzicht in de mogelijkheden voor het vak drama.
Wat betekent dit voor mij?
Groep abonnement: heb je een ‘klein abonnement’ bij Kom maar op! Dan krijg je zo lang dat abonnement loopt een groot abonnement bij Creëer en Leer. Loopt je abonnement af dan kun je geen groep abonnement afsluiten, hierin voorziet C&L niet.
Schoolabonnement en Hogeschoolabonnement: heb je een van deze abonnementen bij Kom maar op! dan krijg je zo lang dat abonnement loopt hetzelfde abonnement bij Creëer en Leer. Daarna kun je verlengen bij C&L.
Hoe verloopt de verhuizing?
Zodra de verhuizing administratief is geregeld ontvang je per email je nieuwe inloggegevens. Je hebt dan drie weken om de overstap te maken.
Ter afsluiting.
Deze verandering is een duidelijke verbetering voor jou, de gebruiker. Creëer en Leer gaat nieuwe deuren openen die bij Kom maar op! gesloten bleven. Ik wens je daarom alvast veel plezier in de nieuwe wereld van Creëer en Leer!
Nieuwsgierig?
Neem alvast een kijkje op onze website. Deze is nog volop in verbouwing maar je krijgt al een aardig idee waar het heen gaat. Kijk hier voor de informatie over dramamethode.