Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Peter van Straaten

  • 10/12/2016
  • Holger
  • · Groep 8 · Uncategorized

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen een tableau in de stijl van Peter van Straaten, het publiek maakt een onderschrift.
Benodigdheden: een fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’.
Opmerking: als je niet bekend bent met van Straaten klik hier. Selecteer een paar van zijn tekeningen en laat die vooraf zien. Het knappe is voornamelijk dat hij kleine menselijke situaties wist neer te zetten waarin mensen ‘modderen’, niet succesvol zijn.
Lesduur: 60 minuten.

Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die koffie drinkt.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten: je loopt met een tas boodschappen (…) en struikelt, je houdt je spreekbeurt (…) en moet ineens een wind laten, je bent op het strand (…) een meeuw poept op je hoofd, je zit op de wc (…) en de deur gaat niet meer open.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: De tekenaar van Straaten maakte tekeningen van moeilijke situaties tussen mensen, maar deed dat met een grappig onderschrift. Voer de opdrachten uit, let op: er mag geen beweging in zitten, je laat alleen het standbeeld zien.

A je staat in de hondenpoep, B kijkt ernaar.
B je brengt iets terug dat je van A hebt geleend maar het is kapot.
A je laat blij je nieuwe kleren zien, B kijkt niet erg enthousiast.
B je goudvis is net verdronken en je bent verdrietig, A doet alsof hij het ook zielig vindt maar denkt iets heel anders.

Kies één van de vier standbeelden uit die jullie net hebben gemaakt, of maak een nieuw standbeeld van een klungelige situatie. Ga naar een ander tweetal en laat het zien, het andere tweetal verzint er een onderschrift bij: een spreektekst van één van de twee spelers in het tableau. Daarna wissel je.
Doe het maken van een onderschrift voor bij een tweetal, daarna kunnen ze aan de slag.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een tableau (z.g. ‘levende foto’) te maken van een klungelige, pijnlijke, z.g. ‘akward’ situatie. Het onderschrift wordt straks door het publiek bedacht.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering.
Opmerking: Bij het uitvoeren sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers hun tableau klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.

Instructie na het applaus.
Het tableau gaat weer staan, verzin een onderschrift: een spreektekst van één van de rollen in het tableau. Voor de spelers: de kans is groot dat de betekenis hierdoor anders is dan jullie hebben bedacht maar dat is niet erg, het is juist interessant waardoor dit komt.

Laat een paar onderschriften de revue passeren.

Advies gebruik pictogrammen tableaus »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
<a

Tableaus: Sta helemaal stil.
href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/denk_aan_je_mimiek_a4.pdf”>Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.

Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:

1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar zijn ze bang voor in deze presentatie?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten).

Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan verdere didactische adviezen.

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress