Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Griezelen

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): hoorspel.
Activiteit: De kinderen maken een hoorspel van een griezelverhaal en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: tijdens de uitvoering van de hoorspelen zit het publiek met de rug naar de spelers toe. Je kunt de spelers ook achter een scherm o.i.d. plaatsen.  
Als je het leuk vindt om vooraf een you tube filmpje over hoorspel te laten zien kijk dan op de hoorspelpagina van deze methode.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Er zijn meer lessen met een griezelthema voor groep 7: kijk ook naar ‘Griezelschattig’ (acteerspel) en ‘Griezelfoto’s met een verhaal’ (tableaus).

Inleiding.
De groep zit in een kring op stoelen. Vertel dat de dramales over hoorspel gaat. Vertel wat hoorspel is, dat het een geluidenverhaal betreft dat vooral vroeger voor de radio werd gemaakt.
Op de linkenpagina is een link opgenomen waarmee je een filmpje over hoorspel aan je kinderen kan laten zien. Als je dit wil, doe dat dan voorafgaand aan de les. Ook kun je een fragment van een hoorspel laten horen (van een Efteling-cd bijvoorbeeld), en geef vooral met eigen stemimitatie een indruk waar je naartoe wil.

Inventariseer welke geluiden kinderen met hun stem kunnen imiteren en doe dat meteen klassikaal. Als er dierengeluiden worden gemaakt hou dan voor ogen dat dieren geen letters kennen (een hond zegt niet ‘waf’ of ‘blaf’).

Warming up klassikaal.
Dolby surround. De groep zit in een kring op stoelen. Terwijl de groep met de handen voor de ogen zit, gaat een kwart van hen verspreid door het lokaal geluiden maken met een bepaald thema. Die geluiden bereiden ze niet voor, het is een oefening en geen uitgewerkte presentatie. Op jouw teken stoppen ze daar mee, het publiek geeft applaus en mag daarna raden om welk thema het gaat.
Je kunt de uitvoerende groep kinderen kort de gang instrueren, staat de situatie dat niet toe dan staan de opdrachten bij de downloads boven in uw beeld. Geef het ze dan klassikaal, ze mogen er één minuut naar kijken (deze opdracht dient spontaan te blijven).

Opdrachten:
Jullie zijn in een voetbalstadion. Jullie zijn bij een circusvoorstelling. Jullie zijn in een kermis. Jullie lopen door een  dierentuin.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie:
A sluit de ogen, B maakt een griezelig geluid. Pas als B klaar is met het geluid opent A de ogen en raadt het geluid.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een hoorspel te maken van een griezelverhaal. Op het werkblad dat je krijgt staat de opzet van een verhaal, je bepaalt het verdere verloop ervan in overleg met je groep. Ga het niet uitbeelden, het publiek ziet jullie niet, je kunt veelal op de grond blijven zitten.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Deel de opdrachtkaarten uit.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress