Vertelpantomime: Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen.
A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal.
C: vertel met dialogen (spreekteksten).
D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt.
Benodigdheden: twee hoofddeksels, eindmuziekje (facultatief).
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Opmerking: geef geen inhoudelijke suggesties, wakker geen griezelbegrippen aan waar je kinderen niet al mee bekend zijn.
Er is nog een les met griezelthema voor deze groep, klik hier om die te bekijken.
Warming up-fase:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.
Spelvraag 1: Welke dierentuindieren ken je?
Maak een keuze, ga denkbeeldig omkleden en beeld het kort klassikaal uit.
Tip: kies niet alleen roofdieren.
Laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen.
Spelvraag 2: Waar zijn mensen bang voor? Welke griezels ken je?
Maak een keuze, ga denkbeeldig omkleden en beeld het kort klassikaal uit.
Tip: geef geen suggesties, wakker geen griezelbegrippen aan waar je kinderen niet mee bekend zijn.
Laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen.
De start.
De kinderen zitten op de banken, kies twee kinderen en geef ze de hoofddeksels. Bob de dierentuin directeur en Rosa de verzorgster.
• Vertel dat Bob de directeur van de dierentuin verdrietig is, er komen weinig mensen naar zijn dierentuin en de hokken raken daardoor leeg. Vertel dat Rosa de dierenoppasser weinig te doen heeft.
Ga staan met je tenen richting de bank en kijk hoe Rosa een leeg hok aan het vegen is. De mensen die een kaartje hebben gekocht hadden op leeuwen gehoopt maar die zijn naar een andere dierentuin verhuist. Verdrietig gaan de gasten weer op de bank zitten.
• Vertel ook dat Bob de dierentuin misschien moet sluiten, dat zou erg zijn. Laat Bob triest kijken en zuchten.
Laat Bob zijn hoofddeksel inleveren zodat hij met de groep mee kan doen, de rol van Bob komt aan het einde van het verhaal weer terug.
Rolgroep 1: Griezelgroep 1.
• Vertel dat Rosa door het bos van de dierentuin loopt, ineens hoort ze wat achter de bosjes. Zet Rosa even aan de kant.
Spelvraag: Rosa ziet monsters/griezels, welke ziet ze?
Laat de kinderen zichzelf denkbeeldig omkleden en uitbeelden. Stel daar spelvragen over.
Suggesties:
Welk geluid maken ze?
Hoe bewegen ze?
Hoe eten ze?
Spelvraag: Rosa gaat de monsters/griezels vangen, hoe doet ze dat?
Beeld dat met de groep uit, laat Rosa de Griezelgroep vangen en vertel dat ze die groep opsluit in het hok van de leeuwen.
Rolgroep 2: Griezelgroep 2.
• Vertel dat Rosa door een groot oud gebouw van de dierentuin loopt, ineens hoort ze wat op zolder. Ze loopt er naartoe. Zet Rosa even aan de kant.
Spelvraag: Rosa ziet monsters/griezels, welke ziet ze?
Laat de kinderen zichzelf denkbeeldig omkleden en uitbeelden. Stel daar spelvragen over.
Suggesties:
Welk geluid maken ze?
Hoe bewegen ze?
Hoe eten ze?
Spelvraag: Rosa gaat de monsters/griezels vangen, hoe doet ze dat?
Beeld dat met de groep uit, laat Rosa de Griezelgroep vangen en vertel dat ze die groep opsluit in het hok van de apen.
Rolgroep 3: Griezelgroep 3.
• Vertel dat Rosa langs de vijver loopt, ineens ziet ze wat in het water. Zet Rosa even aan de kant.
Spelvraag: Rosa ziet monsters/griezels, welke ziet ze?
Laat de kinderen zichzelf denkbeeldig omkleden en uitbeelden. Stel daar spelvragen over.
Suggesties:
Welk geluid maken ze?
Hoe bewegen ze?
Hoe eten ze?
Spelvraag: Rosa gaat de monsters/griezels vangen, hoe doet ze dat?
Beeld dat met de groep uit, laat Rosa de Griezelgroep vangen en vertel dat ze die groep opsluit in het lege krokodillenverblijf.
Geef Bob zijn hoofddeksel weer terug, de kinderen blijven aan één kant van het lokaal als griezelgroep 3.
Ontknoping: Vertel met dialogen.
• Vertel dat Bob uit zijn kantoor komt en Rosa hem laat zien wat ze gevangen heeft. Laat griezelgroep 3 nog lekker eng doen maar ze komen niet bij het hek (de banken).
• Vertel ook dat Bob trots is, en dat Rosa hem ook griezelgroep 2 laat zien.
De kinderen spelen griezelgroep 2.
Bob is helemaal verbaast, Rosa laat hem ook griezelgroep 1 zien.
De kinderen spelen griezelgroep 1.
Bob heeft een idee! Hij maakt van zijn dierentuin een Griezeltuin! Zet de helft van de groep als bezoeker bij Bob en Rosa, de andere helft blijft in het hok als griezel.
Vertel dat het superdruk werd in de Griezeltuin en dat iedereen nog lang en gelukkig leeft.
[Zet ter afsluiting een muziekje op en laat de kleuters vrij bewegen in een griezeldans].
Einde.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.
