Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Het dubbelleven van de panda.

  • 15/04/2017
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een presentatie over de minder aandoenlijke kanten van pandaberen en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: twee panda hoofddeksels (zie hieronder)

hoofddeksel knippen »

Opmerking: in april 2017 kwamen de panda’s Wu Wen en Xing Ya naar Nederland onder veel media aandacht. Let op, de presentaties in deze les kunnen raar en soms pittig overkomen, kijk of je deze les wil doen of liever die van groep 7.
Print les + opdrachtkaarten
Print panda hoofddeksel

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: We hebben het vandaag over het begrip ‘dubbelleven’: iedereen denkt dat jij op een bepaalde manier in elkaar steekt maar wanneer jij ervoor kiest ben je (ook) iets heel anders, misschien zelfs wel het tegenovergestelde van wat mensen denken. Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

Deze opdracht gaat als volgt, jullie krijgen rollen opgegeven, één van jullie leidt een dubbelleven: als ik een teken geef komt die andere kant van je karakter ineens naar boven.
A (dubbelleven): Je bent een leerkracht, B je bent een leerling.
B (dubbelleven): Je bent een crimineel, A je bent een kleuter.
A (dubbelleven): Je bent een vieze zwerver, je bent iemand in nood.
B (dubbelleven): Je bent een kleuter, A je bent een crimineel.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan, het kind is de jarige. Speel bijvoorbeeld een verjaardagsclown (maak balonnen en grapjes) en schakel dan ineens naar je dubbelleven door cadeautjes af te pakken en de taart op te eten.
De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Jij geeft klassikaal het schakelmoment aan dat de spelers overstappen naar hun dubbelleven gedrag.

Warming up viertallen.
De groep zit in viertallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie tweetal A is en wie tweetal B.
Instructie: Natuurprogramma’s zijn hip en hot, Freek Vonk is maar één van de veelbekeken natuurspecialisten op tv. Deze oefening heet: ‘Wat niemand mag weten’. Stel je voor dat je als natuurfilmer voor een tv zender natuuropnames aan het maken bent en er achter komt dat het dier dat jullie filmen total ander gedrag vertoont dan mensen denken.
Tweetal A is straks als eerste natuurfilmer en tweetal B zijn dieren. Tweetal A zet zijn camera’s op en gaan stil filmen, de dieren komen in beeld en hebben niet door dat ze worden gefilmd. Dieren: jullie praten sowieso in mensentaal zodat jullie goed te volgen zijn, als dat in animatiefilms gebeurt mogen wij als we dieren spelen ook praten. Dan vertonen jullie totaal vreemd gedrag en besluiten de natuurfilmers wat ze met het fimmmateriaal gaan doen. Daarna wisselen jullie.

De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: In april 2017 kwamen onder veel bewlangtselling de panda’s Wu Wen en Xing Ya naar Nederland. We vinden panda’s doorgaans erg schattig. Alleen zijn ze dat wel? Ieder werkgroep krijgt straks een naar trekje van de panda als uitgangspunt voor een verhaal. De nare trekjes zijn niet verzonnen maar bestaan echt.

Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan, benadruk ook dat de opdrachten erg van elkaar verschillen. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

 

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress