Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Clownhorror

  • 23/10/2016
  • Holger
  • · Uncategorized

Werkvorm(en): acteerspel.
Lesduur: 45-60 minuten.
Activiteit: De kinderen verzinnen een ontmaskeringsscene van een horrorclown en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: het masker (zie bijlage), elastiek voor het masker, karton (A4), hobbymesje.
Opmerking: knip voorafgaand aan de les het masker uit de bijlage uit, plak het met een lijmstift op het karton en verbind het elastiek. Snij daarna met een hobbymesje de ogen en eventueel mondgat eruit. Snij daarna langs de neus zodat de neus van de speler er doorheen past.
Print les + opdrachtkaarten
Print masker Griezelclown (tip: maak er twee of drie)

Er zijn meer lessen met een griezelthema voor groep 8, bekijk ook: ‘Griezelvakantie’ (acteerspel) en ‘Griezelen’ (nasynchronisatie).
14671210_1312529965425234_2343402957782830486_n
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: je bent bang voor de tandarts en je zit in wachtkamer, je bent bang voor de achtbaan en staat in de rij bij de achtbaan, je bent bang voor onweer en het onweert buiten, je hebt vliegangst en zit in een vliegtuigstoel.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten. We doen vandaag aan angstopbouw in drie stappen. In stap 1 is er nog niets aan de hand, in stap 2 vermoed je dat er iets raars is word je een beetje bang en in stap 3 slaat de angst toe. Hele normale mensen kunnen uitgroeien tot grote griezels, let op.

Doe dit een voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Jij bent de leerkracht, het kind een kind, het is klassendienst na schooltijd.
Stap 1: niets aan de hand, het kind veegt en jij kletst. Geef aan dat stap 2 eraan komt.
Stap 2: laat het gesprek komen op een klasgenoot in het ziekenhuis, bij gym een ongeluk gehad, maar op een manier dat jij ermee te maken zou kunnen hebben. Geef aan dat stap 3 eraan komt.
Stap 3: vertel enthousiast dat je het kind een zetje hebt gegeven en dat je iedereen uit de weg ruimt die zijn huiswerk niet doet.

De kinderen gaan staan.

Vertel dat je steeds rollen aangeeft maar dat de kinderen zelf hun gesprekken moeten verzinnen.

A je bent een zwerver, B je bent de weg kwijt en vraagt waar je heen moet.
B je bent Sinterklaas, A je bent een kind.
A je bent de heks uit Hans en Grietje, B je bent Hans of Grietje.
B je bent een politieagent, A komt een inbraak melden.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
De kinderen wachten na iedere opdracht totdat jij de volgende opdracht geeft.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: In de TV serie Scooby Doo zat vaak een onthulling: het masker van een griezel werd van het gezicht af getrokken en daar zat dan een totaal onverwacht personage onder. Dit gaan we vandaag ook spelen: een horrorclown wordt ontmaskerd.

Uitleg: flashback. Vertel beeldend het volgende.
Stel je voor Grote Smurf zit achter het masker. Het masker wordt van zijn gezicht getrokken en hij krijgt de vraag waarom hij dit doet. Dan reizen we door de tijd en zien we waarom hij wraak wil nemen op mensen. Hij kan afgewezen, gepest, voor schut gezet zijn enz.

Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Extra informatie:
Op de pagina waar deze les op staat beschreven staat informatie over hoe je presentaties nabespreekt bij drama.
Ook staan er adviezen over welke pictogrammen je kan uitprinten om de speltechniek te bespreken met je leerlingen.

Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress