Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een presentatie naar aanleiding van een veel voorkomende script structuur en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: werkbladen en voor iedere werkgroep en pen. Basis hoofddeksels zouden goed van pas kunnen komen.
Tip: vraag om actiemomenten in slow-motion uit te voeren.
Print les + opdrachtkaarten
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten:
Doe ochtendgymnastiek als een atleet/ doe ochtendgymnastiek als een bejaarde
Doe een vreugdedansje als een kind/ doe een vreugdedansje als een bejaarde
Eet een appel als een kind/ eet een appel als een bejaarde
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up tweetallen: wie niet jong is…
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten. Jullie zijn twee bejaarden en moeten de oplossing voor een probleem vinden
• Jullie lopen over straat en zien dat een jong katje niet meer uit een boom naar beneden durft te klimmen.
• Jullie zien twee overvallers maar zijn niet meer sterk genoeg om ze te stoppen.
• Jullie dreigen de bus te missen maar kunnen niet meer hard rennen.
• Jullie moeten naar de andere kant van de sloot maar zijn te oud om te springen.
De tweetallen voeren de opdrachten stuk voor stuk uit, na iedere opdracht wachten ze tot je de volgende geeft.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te maken naar aanleiding van een verhaalopbouw die erg vaak in actiefilms wordt gebruikt. Alleen nemen we nu niet een ex-politieman, lijfwacht of huursoldaat als hoofdpersoon maar een oma (of opa). Dat wil dus niet zeggen dat er automatisch een actiescene in voor hoeft te komen, dat mogen jullie zelf weten.
Bespreek kort de aandachtspunten die op de werkbladen staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de werkbladen en pennen uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.
Extra informatie:
Op de pagina waar deze les op staat beschreven staat informatie over hoe je presentaties nabespreekt bij drama.
Ook staan er adviezen over welke pictogrammen je kan uitprinten om de speltechniek te bespreken met je leerlingen.
Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.
Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.