Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Kerst

  • 12/12/2015
  • Holger
  • · Groep 3 · Uncategorized

Werkvorm(en): objectenspel.
Activiteit: De kinderen veranderen voorwerpen van betekenis, verzinnen een verhaal over aspecten van kerst en presenteren dat aan elkaar.
Optie a: je gebruikt de opdrachten voor de kern zoals ze staan beschreven,
Optie b: je maakt een woordspin over kerst en gebruikt de termen die jij geschikt acht voor de opdrachten in de kern.
Benodigdheden: pittenzakken.
Opmerking: Een veilig alternatief voor de stok: wikkel wat dik papier of karton om een stok en zet het vast met plakband. Haal de stok er tussenuit en je hebt een ‘kartonnen stok’.

Print les

Kijk voor de andere kerst dramales hier

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les voorwerpen van betekenis gaan veranderen. Illustreer dit door bijvoorbeeld een pittenzak te pakken en die te veranderen in een kaars die je aansteekt. Vertel ook dat er vandaag bij objectenspel niet gesproken wordt en koppel eventueel terug naar de pictogrammen die je voor deze les hebt uitgekozen.

Warming up klassikaal.
Deel pittenzakken uit. De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Je verandert de pittenzak steeds van betekenis.

Spelopdrachten: vork waar je netjes mee et, in een boekje waar je kerstliedjes uit zingt, in een wintermuts, in lucifers waar je vuur mee maakt in een open haard, in een kop warme chocolademelk als je het zelf heel koud hebt.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: De één verandert de pittenzak in een kerstcadeautje, de ander raadt. Daarna wisselen jullie zo lang om tot ik zeg dat je mag stoppen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Vraag een kind naar voren en speel alsof je een cadeautje onder de kerstboom vandaan haalt, je pittenzak is bijvoorbeeld een autootje. Het kind mag raden, daarna wisselen jullie (pakt het kind een denkbeeldig cadeautje uit) en mag jij raden.
De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling, laat ze de pittenzakken inleveren. De 5 voorwerpen liggen in het zicht.

Instructie: Bij kerst denken we vaak aan fijne dingen zoals samen zijn en gezellige dingen doen. Maar er zijn genoeg mensen die dat soort dingen niet kunnen doen. Vandaag maken jullie een verhaal in twee stappen, in de eerste stap laat je zien hoe het is wanneer mensen niet gelukkig zijn met kerst en het fijne van kerst moeten missen. In de tweede stap verandert het verhaal en komt dat fijne van kerst wel in het verhaal. Verander je pittenzakken daarvoor van betekenis.

Opdrachten: cadeautjes, samen de kerstboom opzetten, gezelligheid, denken aan de ander, eten.

Stuur erop aan dat ze eerst bespreken waar stap 2 door komt: waardoor verbetert de situatie? Maak werkgroepen en deel de opdrachten mondeling uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren. Na de presentaties krijgen de werkgroepen applaus en wordt er kort nabesproken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress