Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen denken na over uitvindingen en maken daar een presentatie over.
Benodigdheden:
Opmerking: Er zijn twee versies van de opdracht, in de eerste zijn de opdrachten bepaald: het voorkomt dat alle groepen bijvoorbeeld t.v. als beste uitvinding kiezen.
In de tweede versie mogen kinderen zelf hun beste uitvinding kiezen, wanneer je voor deze versie kiest neem dan ongeveer 5 minuten langer bespreektijd op in je tijdpad. Je hoeft dus niet dit hele bestand uit te printen alleen wat je gebruikt.
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten:
Je komt thuis maar sloten en sleutels zijn niet uitgevonden: wat gebeurt er?
Je komt thuis maar glas is nog niet uitgevonden: wat gebeurt er?
Je komt thuis maar elektriciteit is nog niet uitgevonden: wat gebeurt er?
Je komt thuis maar wc papier is nog niet uitgevonden: wat gebeurt er?
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up drietallen: in het restaurant.
De groep zit in drietallen in het lokaal op de grond, ze wisselen steeds van ober rol.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten en er mag geen geweld in voorkomen.
• In het restaurant, de ober is slechthorend maar het gehoorapparaat is nog niet uitgevonden: wat gebeurt er?
• In het restaurant, maar de klok is nog niet uitgevonden: wat gebeurt er?
• In het restaurant, het wordt donker maar de gloeilamp is nog niet uitgevonden: wat gebeurt er?
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie A: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een situatie te verzinnen waarin een bepaalde uitvinding nooit is gedaan. Hoe zou de wereld eruit zien als alles was uitgevonden, behalve bijvoorbeeld papier of plastic? Iedere werkgroep heeft twee keuzemogelijkheden, kies er één die jullie gaan uitwerken.
Instructie B: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een situatie te verzinnen waarin een bepaalde uitvinding nooit is gedaan. Bespreek welke uitvinding echt belangrijk is en verzin met behulp van het stappenplan hoe het leven zonder eruit zou zien.
Bespreek kort de aandachtspunten die op de opdrachtkaarten staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.
Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.
Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.
Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).