Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een presentatie naar aanleiding van een World press photo d.m.v. associatie en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: 5 door jou uitgekozen World press photo’s. Ga naar de website van de World press Photo en kies daar vijf foto’s uit. Het maakt niet uit hoeveel personen er op de foto staan. Print deze in kleur uit, of gebruik digitale middelen als die in je klas voorhanden zijn. Voor iedere werkgroep één foto + één foto voor de klassikale analyse in de uitleg van de kernopdracht. Eén pen per werkgroep. Voor de uitleg van de kernopdracht is het handig als je een bord of groot vel papier bij de hand hebt.
Opmerking: deze les heeft 8-10 minuten analyse van een foto, de lesduur komt daarmee op gemiddeld 65 minuten.
Print les + opdrachtkaarten
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken, en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: je werkt hard in een warme fabriek, je neemt een sportprijs in ontvangst, je schuilt voor zwaar onweer, je geeft een toespraak, je neemt applaus in ontvangst.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.
Jullie dobberen al dagen op een vlot in de zee, en hopen dat jullie worden gered.
Jullie zijn twee artiesten van 90 jaar in de kleedkamer, vlak voor jullie laatste optreden.
Jullie vluchten in de nacht door de stad, niemand mag jullie zien.
Jullie lopen een modeshow.
Geef de tweetallen steeds even de tijd om de opdracht uit te spelen, na de laatste gaan ze zitten.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een World press foto tot een verhaal om te toveren. Dat doen jullie door middel van associëren: gedachten en ideeën aan elkaar koppelen. Dat betekent niet dat je de foto gaat naspelen, maar dat de foto de inspiratiebron is voor een eigen verhaal. De foto zal daardoor ook niet in je presentatie te herkennen zijn.
Laat een foto zien en doe klassikaal een analyse. Gebruik daarvoor het werkblad als voorbeeld.
Bespreek ook kort de aandachtspunten die op de werkbladen staan. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de werkbladen, pennen en foto’s uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te analyseren en nog een kleine tien minuten om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.
Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2/3/4 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Noem een gevoelswoord uit deze presentatie? Zie je hoe ze van de foto tot de presentatie zijn gekomen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.