Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Zie ginds (met verteller)

  • 11/11/2014
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): tableaus.
Activiteit: de kinderen verzinnen tableaus van een Sinterklaasliedje en presenteren die aan elkaar met behulp van een verteller.
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel te ‘bevriezen’, 6 Pietenpetten en een mijter + paardenoren van karton. Eventueel één pen per werkgroep.
Deze les is ook beschikbaar als tableaules zonder verteller, zie hier om die te bekijken.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als Sinterklaas.

Warming up klassikaal 1
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.

Spelopdrachten:
• Zwarte Piet loopt over de daken met een zak cadeautjes, de wind waait hard maar hij krijgt het toch voor elkaar om pakjes door de schoorsteen te gooien.
• Paardenpiet borstelt Amerigo en verwisselt een hoefijzer.
• Kunstjespiet jongleert met chocoladeletters en krijgt ze per ongeluk op zijn hoofd.
• De wegwijs Piet loopt verdwaald door de straten: hij is in paniek.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen voor je op het fluitje blaast.

Warming up klassikaal 2: Aanvultableau
Instructie: Ik noem een titel van een levend schilderij dat we met z’n allen gaan maken. Als je als eerste ‘standbeeld’ in het schilderij wil gaan staan steek je je vinger op en mag je naar voren. Als je het aan kan vullen steek je ook je vinger, en mag je bij standbeeld 1 gaan staan. We gaan zo door totdat we één voor één een mooi gezamenlijk schilderij hebben gemaakt.

Titels:
• De intocht van Sinterklaas.
• Het Pietenhuis.
• In Spanje.
• Op de daken.
• De Sint op bezoek in de klas.

Probeer een paar titels uit, waak ervoor dat niet steeds dezelfde kinderen naar voren komen. Gemiddeld staan er zo’n tien kinderen in een ‘schilderij’.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen in werkgroepen de opdracht om een Sinterklaasliedje in tableau (als standbeeld dus) weer te geven. Een speler van iedere werkgroep vervult de rol van verteller.

Geef hier een voorbeeld van (zie lesopzet). Kies vier kinderen uit, vertel hoe ze moeten staan. Vertel dan improviserend het voorbeeld rond ‘Zachtjes gaan de paardenvoetjes…’, als je in je handen klapt leg je het volgende tableau uit en gaan ze daar snel in staan zodat je door kan gaan met vertellen. Vertel met dialogen (spreekteksten).

Laat de groep raden om welk liedje dit gaat (‘Zachtjes gaan de paardenvoetjes’).

Opdrachten: Zie ginds komt de stoomboot, Zwarte Piet ging uit fietsen, Sinterklaasje kom maar binnen, Hoor wie klopt daar, kinderen? Zwarte Piet ging uit fietsen. Reserve: Zwarte Pieten Gymles.

! de liedteksten staan op de opdrachtkaart.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: ‘Welk liedje werd hier uitgebeeld?’
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk beeld uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten.
Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress