Werkvorm(en): tableaus met vertellen.
Activiteit: de kinderen verzinnen tableaus van een filmgenre en presenteren die aan elkaar, één kind vertelt bij de tableaus.
Benodigdheden: fluitje o.i.d. om het spel mee te ‘bevriezen’. Eventueel 5 pennen zodat de groepjes aantekeningen kunnen maken (kost 5-10 minuten extra lestijd).
Deze les bestaat ook als tableaules zonder vertellen, klik hier om die te bekijken.
Print lesopzet – druk dubbelzijdig af
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les tableaus gaan maken, z.g. ‘levende foto’s’. Ga ter illustratie als standbeeld staan, bijvoorbeeld als iemand die aan zwaard vechten doet.
Warming up klassikaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Als het fluitje klinkt ‘bevries’ je zoals je op dat moment bent, het is absoluut niet de bedoeling dat je ook maar iets beweegt na het fluitje.
Spelopdrachten: je loopt en kijkt als een piraat ie een schat zoekt, begin te graven, je haalt er een kist uit, bepaal zelf wat er in de kist zit.
Bevries ze steeds door op je fluitje te blazen.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Er zijn talloze speelfilmfiguren, van helden tot slechterikken. Jullie gaan straks om beurten in een standbeeld als een soort speelfilmfiguur, de ander raadt om wat voor soort filmfiguur het gaat.
Doe dit een keer voor, ga bijvoorbeeld als een superheld staan en vraag aan de klas wat ze denken dat het is. Ze wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze weer mogen gaan zitten.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Voor en achterop DVD-hoesjes staan vaak foto’s waaraan je kan zien wat er in de film gebeurt. Jullie krijgen in werkgroepen de opdracht om drie tot vijf tableaus te maken van een soort film, een z.g. ‘filmgenre’. Een persoon vertelt daarbij.
Geef hier een voorbeeld van (zie lesopzet). Kies vier kinderen uit, vertel hoe ze moeten staan. Vertel dan het sprookje van Hans en Grietje, als je in je handen klapt leg je het volgende tableau uit en gaan ze daar snel in staan zodat je door kan gaan met vertellen. Vertel met dialogen (spreekteksten).
Opdrachten: Piratenfilm, monsterfilm, ridderfilm, politiefilm, superheldfilm, Western.
Bespreek kort de aandachtspunten van de pictogramkaart of herhaal ze van de Drama-tv uitzending. Maak niet meer dan 5 (!) werkgroepen en deel de afbeeldingen uit.
Opmerking: Bij het uitvoeren in de leskern, sluit het publiek steeds de ogen terwijl de spelers de tableaus klaarzetten. Jij geeft het teken waarop het publiek mag kijken.
Advies gebruik pictogrammen tableaus »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
Welke pictogrammen passen bij deze les?
<a
Tableaus: Sta helemaal stil.
href=”https://dramamethode.nl/dramapdf/pictogramkaarten/denk_aan_je_mimiek_a4.pdf”>Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
<a
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar zijn ze bang voor in deze presentatie?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten).
Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan verdere didactische adviezen.
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.
Extra informatie:
Op de pagina waar deze les op staat beschreven staat informatie over hoe je presentaties nabespreekt bij drama.
Ook staan er adviezen over welke pictogrammen je kan uitprinten om de speltechniek te bespreken met je leerlingen.
Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.