Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Sinterklaas

  • 20/07/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over  Sinterklaas en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: mijter, pietenpetten.  
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm het woord ‘paard’. Vraag welk kind daar een rijmwoord op kan spelen. Het kind dat zich daarvoor aanbiedt komt naar voren en speelt dat rijmwoord.
Zo laat je een paar kinderen naar voren komen en rijmwoorden op ‘paard’ spelen.
Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Pieten moeten soms cadeaus ruilen om een verlanglijst van en kind compleet te krijgen. Zo werkt het.

Kies een kind uit, speel dat je bijvoorbeeld met een jojo speelt. Het kind raadt jojo en speelt een eigen stuk speelgoed dat jij weer raadt. Dan geef jij je denkbeeldige jojo aan het kind en neemt het denkbeeldig stuk speelgoed van het kind aan.

Op deze wijze gaan de kinderen kris-kras door elkaar en ruilen minimaal vier keer denkbeeldig speelgoed.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
vier denkbeeldige dingen uit je schoen. Het kind dat ze allemaal kan benoemen steekt de vinger op. Haal bijvoorbeeld uit je schoen: een autootje, een handje pepernoten, knikkers en een chocoladeletter.

Instructie:  A haalt eerst vier dingen uit zijn schoen, B onthoud ze goed en zegt na afloop om welke dingen het ging. Daarna wisselen jullie.

De kinderen wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een pantomimepresentatie te maken van een plek waar de Sint en zijn Pieten vaak te vinden zijn. Kijk goed op de afbeelding en probeer verschillende dingen te spelen, dus niet allemaal hetzelfde.

Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Laat ze zelfstandig ruim vijf minuten oefenen waarna ze het aan elkaar mogen presenteren. Geef iedere werkgroep applaus en bespreek het kort na.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: ‘Op welke plek speelde dit zich af?’
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten.
Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress