Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Postbode Pieter.

  • 20/07/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): hoorspel.
Activiteit: De kinderen maken een hoorspel van een en presenteren die aan elkaar. 
Als je het leuk vindt om vooraf een you tube filmpje over hoorspel te laten zien kijk dan op de hoorspelpagina van deze methode.
Print de lesopzet inclusief verhaal Postbode Pieter.

Inleiding.
De groep zit in een kring op stoelen. Vertel dat de dramales over hoorspel gaat. Vertel wat hoorspel is, dat het een geluidenverhaal betreft dat vooral vroeger voor de radio werd gemaakt.
Op de linkenpagina die bij deze methode hoort is een link opgenomen waar je een filmpje over hoorspel aan je kinderen kan laten zien. Als je dit wil, doe het dan voorafgaand aan de les. Ook kun je een fragment van een hoorspel laten horen (van een Efteling-cd bijvoorbeeld), en geef vooral met eigen stemimitatie een indruk waar je naartoe wil.

Warming up klassikaal.
De groep zit in een kring. Inventariseer welke geluiden kinderen met hun stem kunnen imiteren en doe dat meteen klassikaal. Als er dierengeluiden worden gemaakt hou dan voor ogen dat dieren geen letters kennen (een hond zegt niet ‘waf’ of ‘blaf’).

Met alle kinderen tegelijkertijd:
Hoe klinkt de wind, hoe klinkt de regen (vingers voor je op de grond, tikken), de hagel (met nagels voor je op de grond, tikken), hoe klinkt de fanfare ver weg en hoe als hij steeds dichterbij komt, hoe klinkt de zee…

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A sluit de ogen, B imiteert een geluid. Pas als B klaar is met het geluid opent A de ogen en raadt wat het is.

Doe dit voor met de hele klas: de groep sluit de ogen, jij maakt bijvoorbeeld het geluid van een startende auto. De kinderen die het geluid herkennen steken hun vinger op.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een hoorspel te maken over een bepaalde plek. Ga het zittend bespreken en oefenen.

Maak werkgroepen en deel mondeling de opdrachten uit.

Opdrachten: strand, stad, pretpark, boerderij.

Uitvoering van de kern:
De groep zit in een kring, bij voorkeur op de grond zodat ze het met de vingertoppen kunnen laten regenen. De werkgroepen zitten bij elkaar.
Je vertelt een verhaal over Postbode Pieter (bijlage printopdracht) die in de regen een pakketje moet bezorgen. In het verhaal komen losse geluiden, klassikale geluiden en werkgroepgeluiden voor. Jij wijst groepjes en individuele kinderen aan. De verhaalopzet kun je naar eigen inzicht uitbreiden.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress