Werkvorm(en): acteerspel, pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een presentatie over voetbal met een slow morion moment en presenteren dat aan elkaar.
Print les + opdrachtkaarten
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen. Vertel dat deze les over voetbal gaat maar dat er geen voetbal in het spel kan komen omdat die niet in slow motion mee beweegt.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. De voert eerst de opdracht uit, daarna krijg je een seintje en doe je precies hetzelfde maar dan vertraagd: in slow motion.
– je volgt een voetbalwedstrijd je club scoort bijna maar mist.
– je neemt een penalty en hij zit.
– je wil ingooien maar er poept een duif op je hoofd.
– je wil een bal aannemen maar hij komt tegen je neus.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. De opdracht voer je in slow motion uit, denk daarbij aan je gezichtsuitdrukking en maak grote gebaren. Je moet er bij praten of geluid bij maken, dat klinkt dan ook vertraagd.
Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan: zeg dat jij de keeper bent die uit wil gooien en dat de (denkbeeldige) keihard in het gezicht van een teamgenoot (het kind) gooit.
Hierna gaan de kinderen met onderstaande spelopdrachten aan de slag.
Je laat de spelaanwijzing uitvoeren in slow motion, met daarbij de aanwijzing dat ze hun snelheid op elkaar moeten aanpassen (de één mag niet sneller dan de ander).
Let op: als het goed gaat, laat de kinderen dan ook met vertraagd geluid spelen.
A is de scheidsrechter, je geeft B een rode kaart, B begint te huilen
B is de scheidsrechter, je blijft fluiten op je fluitje A wordt er doof van
A blesseert zich, B komt een grote beenwond verzorgen maar vindt het vies om te doen
B blesseert zich en verliest het bewustzijn, A probeert hem bij te brengen: dat lukt onverwacht waardoor B erg schrikt.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Stel je voor in een wedstrijd vallen alle spelers ineens neer, of de scheidsrechter doet spontaan een dansje… Verzin straks een bijzonder voorval dat je alleen kan begrijpen als je het moment nogmaals maar dan in slow motion bekijkt. Want sommige dingen gaan te snel om in één keer te kunnen volgen. Een speler uit jullie groepje verzorgt het commentaar bij de wedstrijd.
Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten, verdeel de groep in maximaal 5 werkgroepen en verdeel de opdrachtkaarten. Na afloop van iedere presentatie volgt applaus en een (korte) nabespreking.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.