Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Willem Alexander is een held!

  • 23/03/2013
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen naar aanleiding van het programma van de inhuldiging een heldenverhaal en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden (indien voorhanden): een wit jasje of overhemd met een medaille voor het kind dat Willem Alexander speelt, een hoed voor Maxima.
Print les met opdrachtkaarten
Drama TV

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal. Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: je zadelt je paard op en rijdt een stuk, je bindt je schaatsen onder en schaatst een stuk, je bestuurt een vliegtuig, je komt na een marathon als eerste over de finishlijn, je bent in een duikpak onder water.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten.

A is Willem Alexander, B een zwemmer in nood. Willem Alexander komt je redden in zijn boot.
B is Willem Alexander, A je bent door het ijs gezakt. Willem Alexander komt je redden uit het wak.
A is Willem Alexander, B een boer in paniek: je weiland loopt onder water. Willem Alexander komt je weiland redden.
B is Willem Alexander, A skiet per ongeluk tegen hem op. Willem Alexander is heel aardig.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Speel een piloot die in het noodweer het vliegtuig niet goed kan landen, het kind speelt Willem Alexander die het van je overneemt. De kinderen gaan staan en wachten op je spelopdrachten.

Extra feestelijk: als je voor ieder tweetal één kroon hebt (knippen/nieten).

Kern. 
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: In 2013 werd toen nog prins Willem Alexander ingehuldigd als koning van Nederland. Het was  een feestdag om nooit meer te vergeten, daarom spelen we hem nog eens na. Jullie krijgen zo in werkgroepen een programmaonderdeel van die inhuldigingsdag. Willem Alexander kan en weet veel, jullie verzinnen een verhaal waarbij je hem als een echte held neerzet.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten, verdeel de groep in maximaal 5 werkgroepen en verdeel de opdrachtkaarten. Na afloop van iedere presentatie volgt applaus en een (korte) nabespreking.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Welk programmaonderdeel was dit?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten.
Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress