Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een dier of mens.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal.
Instructie: In deze les gaan we over dingen spelen die met water te maken hebben, bijvoorbeeld: douchen, zwemmen, roeien, thee drinken, schaatsen.
De pop.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je en vertel dat je vond dat het zo raar rook en dat je toen de pop vond. Haal dan de pop tevoorschijn.
Praat met de pop, vertel dat je hem in bad wil stoppen omdat hij niet zo fris meer ruikt, de pop wil dat absoluut niet.
De pop vertelt dat hij hartstikke bang is voor water, water is nat en koud en vervelend. Jij bent het daar niet mee eens, en vraagt de kinderen leuke waterdingen te verzinnen voor de pop.
De pop gelooft niet dat water leuk kan zijn maar vertelt dat hij benieuwd is naar wat de kinderen zullen verzinnen.
Stop de pop weg in een bedje of mandje buiten het zicht van de kinderen. Bespreek kort welke leuke dingen je met water kan doen.
De oplossing.
Verdeel de groep in 4 kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen oefenen.
Mogelijkheid 1: de werkgroepen verzinnen zelf hun onderwerp.
Mogelijkheid 2: loop rond en deel de opdrachten mondeling uit.
Werkgroep 1: werken in de tuin (planten, harken, watergieter, tuinslang)
Werkgroep 2: keten met water (eerst waterballonnen en waterpistolen vullen bij de kraan)
Werkgroep 3: zand en watertafel. Uitbeelden dat je met de zand en watertafel speelt
Werkgroep 4: zwemmen in het zwembad (eerst omkleden, douchen).
Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt.
Kleuters in de hoeken, toelichting.
De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.
De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de pop weer tevoorschijn. Hij zegt dat hij erg benieuwd is naar wat er zo leuk is aan water, hij gelooft er niks van. Na iedere presentatie komt de pop steeds dichter bij het idee dat water ook leuk kan zijn, na afloop van de presentaties klappen de kinderen aan de kant.
De afsluiting.
Na de laatste presentatie vat de pop samen wat hij heeft gezien. Hij besluit om het toch een keer te proberen (een bad nemen). Hij bedankt de kinderen voor de leuke presentaties, jij zegt dat hij vandaag nog lekker in bad gaat. Iedereen neemt afscheid en de pop wordt voorzichtig opgeborgen.
Aandachtspunten poppenspel.
Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.
In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:
