Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

In het kasteel

  • 01/05/2012
  • Holger
  • · Groep 2

Werkvorm: uitbeeldspel.
Uitbeeldspel is de meest vrijblijvende vorm van doen-alsof-spel. Het doel is om tot uitbeelden te komen, of daar bijvoorbeeld wel of geen geluid bij wordt gemaakt is niet zo van belang, en naar eigen inzicht van de leerkracht. Uitbeeldspel gaat over het uitbeelden van begrippen, zonder dat er sprake is van een verhaallijn.
Aanwijzing spelvraag.

Show »

Kleur het spel in, daarmee bedoelen we dat je niet alleen de vraag stelt en de antwoorden laat uitbeelden, maar het spel daar omheen ook meepakt.

Dus niet zo:
Jij: ‘Welke artiesten komen naar het kasteel om de koning te vermaken?’.
Kind antwoordt: ‘Clowns’.
Jij: ‘Goed zo, doe maar een clown na allemaal!’.

Maar zo:
Jij: ‘Welke artiesten komen naar het kasteel om de koning te vermaken?’.
Kind antwoordt: ‘Clowns’.
Jij: ‘Goed zo, doe een clowns neus op, doe flapschoenen aan,  maak een grote rode mond met schmink, trek eens een raar gezicht’. Enzovoorts.

Hiermee stimuleer je de het voorstellingsvermogen en de woordenschat van de kinderen.

Benodigdheden: eventueel een feestmuziekje voor het laatste lesonderdeel.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: print de spiekbrief op A3-formaat uit en hang die ergens in het zicht zodat je je handen vrij hebt.

Inleiding.
Vertel dat deze les over het begrip kasteel gaat.
Tip: je kunt wel met de kinderen een voorgesprek houden maar drama is een actief vak dus hou het kort. Daarnaast komen de begrippen die met dit thema samenhangen tijdens de les uitvoerig aan bod.

De kinderen staan verspreid in het lokaal.

Opdracht 1: Een kasteel bouwen.
Spelvraag: Hoe bouw je een kasteel?
Suggesties:  Slotgracht graven, metselen, zagen, timmeren van de brug.

Opdracht 2: De boer zorgt voor eten.
Spelvraag: Wat doet de boer om eten te kunnen brengen bij het kasteel?
Suggesties:  Kippen voeren, eieren rapen, koeien melken.

Opdracht 3: De artiesten zorgen voor vermaak.
Spelvraag: Welke artiesten komen naar het kasteel om de koning te vermaken?
Suggesties:  Dansers en danseressen, clowns, acrobaten (doe kunstjes), zangers en zangeressen, muziekanten.

Opdracht 4: De ridders zorgen voor veiligheid.
Spelvraag: Wat doen ridders?
Suggesties:  Ze oefenen met paardrijden, ze maken hun zwaarden scherp, ze schieten met pijl en boog, ze trainen hun spierballen.

Opdracht 5: De koks bereiden het eten.
Spelvraag: Hoe bereiden de koks het eten voor de Koninklijke familie?
Suggesties:  Ze snijden groenten, ze kneden het deeg, ze proeven de soep, ze bakken de pannenkoeken.

Opdracht 6: De Koninklijke familie zorgt voor het land.
Spelvraag: Hoe doet de Koninklijke familie?
Suggesties:  Ze drinken deftig thee, ze wuiven naar het volk, ze rijden in een koets, ze begroeten elkaar vriendelijk, ze knikken met hun hoofd, ze lopen heel deftig.

Afsluiting:
Jij coacht: Alle mensen van het kasteel komen samen voor een groot feest. Kies wie je het leukste lijkt om nog een keer uit te beelden: een artiest, een boer, een ridder, een kok of iemand van de Koninklijke familie.
Klassikaal spelen:  de kinderen mogen even vrij spelen als de rol die ze het leukst vonden in deze les. Je kunt hier een vrolijk feestmuziekje bij draaien.

Deze symbolen staan in je spiekbrief:

Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress