Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen met behulp van een werkblad een kerstverhaal en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: schoolbord of a3 papier met stift. Optioneel: het is aan te raden een verzameling hoofddeksels te regelen voor deze les, dat verhoogt het kerstgevoel.
Opmerking: het heeft de voorkeur om de begrippenlijst uit de kern van de les uit de kinderen te laten komen, leent de groep zich hier niet voor dan kun je voorafgaand aan de les altijd zelf een woordenlijst maken.
Print de lesopzet inclusief 5 werkbladen.
Drama TV: de aflevering staat in het klassenmenu.
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.
Spelopdrachten: tuig de kerstboom op, ruim een kapot gevallen kerstbal op, speel met een cadeau dat je voor kerst hebt gekregen, maak een sneeuwpop, duw de auto uit de sneeuw.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.
Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B. Benadruk dat ze moeten praten.
Opdrachten:
A komt een kerstboom uitzoeken bij B (de kerstboomverkoper).
B komt lekker eten bij A.
A geeft B een cadeau, deze pakt het uit en bepaalt zelf wat er in zit. Speel er even mee.
B nodigt A uit om naar de schaatsbaan te gaan, samen schaatsen jullie voorzichtig een rondje.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vraag de kinderen welke begrippen ze rond kersttijd belangrijk vinden. Vertel dat het niet automatisch gaat om cadeaus krijgen, maar meer om begrippen als ‘gezelligheid’ bijvoorbeeld.
Je zal uitkomen op woorden als: vrede, vriendschap, vrijgevigheid, vergeving, sportiviteit… Noteer deze op het bord of A3 papier.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om één van deze woorden te kiezen. Jullie verzinnen een kerstverhaal dat zich afspeelt op school waarbij het woord (bijvoorbeeld ‘gezelligheid’) er eerst niet is. Maar dan gebeurt er iets waardoor dat woord wel in het verhaal komt.
Bespreek kort de aandachtspunten op het werkblad. Maak maximaal vijf werkgroepen en deel de werkbladen uit.
Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »
Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.
Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.
Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.
Nabespreken van een presentatie bij drama »
Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Over welk kerstwoord ging deze presentatie?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten).
Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan verdere didactische adviezen.
Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.
Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.