Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

de TV gids

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal n.a.v. een tv programma en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: Omdat kennis van tv programma’s erg kan verschillen zijn er zeven opdrachtkaarten in plaats van vijf, zodat je een groepje kan laten wisselen mochten ze er niet uit komen. Maak nooit meer dan vijf werkgroepen.
Tip: Neem de resultaten op video op zodat je het nog eens terug kunt kijken. Het is tevens geschikt om op bijvoorbeeld een weeksluiting te presenteren. Mix het met de collega van groep 5, die geeft een les over tv reclames. 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les aan de slag gaan met het thema tv programma’s. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten:  Je wint een miljoen euro. Je timmert een stoeltje. Je repareert een auto. Je bakt een ei. Je onderzoekt vingerafdrukken na een inbraak. Je maakt een wc schoon.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A is een presentator van een programma, B is iemand op z’n werk. A interviewt B terwijl die aan het werk is, B legt uit wat hij aan het doen is.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Vertel dat het kind een vuilnisman is en stel als presentator vragen over stank, of er wel eens wat moois tussen zit, of hij altijd al vuilnisman had willen worden, aan welke dingen je moet denken om je werk goed te kunnen doen, enzovoorts. De kinderen gaan staan en spelen zo lang door tot je de volgende spelopdracht geeft.

A is een detective.
B is een brandweerman.
A is een dierenarts.
B is een kok.
A is een timmerman.
B is een boer.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een presentatie van een bepaald tv-programma te maken.

Opdrachten: 112-reality, extra journaal, achter de schermen bij een filmopname, sportprogramma, kookprogramma, ziekenhuisprogramma, talentenjacht.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten en maak werkgroepen. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht.
Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Zappen.

Jullie maken een presentatie over het volgende tv programma: Klussen met kijkers: klussen en tuinieren.

  • Wat weet je over dit soort programma’s?
  • Wat gebeurt er zoal?
  • Kan er iets fout gaan? Wat?
  • Verdeel rollen, bijvoorbeeld:

Bespreek kort en ga het dan snel instuderen.
Acteren: speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen, praat luid en duidelijk.
Voorkom het uitbeelden van geweld.

Eindig de presentatie ook als een tv programma, bijvoorbeeld: ‘Volgende week bij ‘Klussen met Kijkers’: een documentaire over de schroef. Tot dan.’

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress