Kunstvak:
kinderen leren bij drama over de kunstvorm theater. Ze waarderen en begrijpen uitingen van doen-alsof-spel, ze krijgen de kans een mening en smaak te ontwikkelen aangaande de kwaliteit van ‘de gespeelde werkelijkheid’. Onderliggend doel is een plaatsbepaling in de huidige maatschappij; met het verbeelden van de werkelijkheid krijgt het kind daar zelf grip op.
Plezier:
drama wordt door kinderen als een prettige manier ervaren om zich te uiten. Als kinderen zich prettig voelen zijn ze beter in staat zich te ontplooien.
Gezond:
pedagogen en wetenschappers zijn het erover eens dat de voorwaarden zoals die bij drama worden gecreëerd een positief effect hebben op de persoonsontwikkeling van het kind. Drama stimuleert impliciet onder andere het zelfvertrouwen, het vermogen om te gaan met feed back, autonomie, de mondelinge taalvaardigheid, het vermogen tot waarnemen, voorstellingsvermogen, samenwerken en innovatief vermogen (creativiteit).
Drama socialiseert:
Het kind: door met elkaar opdrachten te maken, naar elkaar te kijken en luisteren, voor elkaar te applaudisseren en positieve feed back te geven wordt het kind in een sociale modus gezet.
De klas: anders dan wat sommigen denken verhoogt drama de concentratie en de sociale veiligheid. Het versterkt de banden van de kinderen onderling en die van de leerkracht met de kinderen.
De school als gemeenschap: de resultaten uit de dramalessen van ‘Dramaland’ worden regelmatig gebruikt bij vieringen, week en maandsluitingen. Alhoewel we deze toepassing ‘toneel’ of ‘theater’ noemen, is het leuk te merken dat drama op deze manier de school socialiseert.