• Het meest voorkomende misverstand is dat drama (dramalessen) en theater (bijvoorbeeld de eindmusical) hetzelfde zijn. Maar het één is procesgericht (drama) en het ander productgericht (theater).
• Werkvormen van drama kom je soms tegen in methodes voor sociaal emotionele ontwikkeling, er zijn leerkrachten die denken dat ze dramaonderwijs hebben gegeven als ze bijvoorbeeld aan ‘Kanjertraining’ doen.
• Al vanaf de veertiende eeuw wordt in Nederland aan doen-alsof-spel gedaan in het onderwijs, door sommigen wordt drama nog steeds als een z.g. ‘nieuw vak’ beschouwd.
• Een veelvoorkomend misverstand is dat drama een ‘druk vak’ is. Bij drama behoren o.a. de concentratie, het vermogen tot samenwerken en onderlinge communicatie net zo zeer tot de randvoorwaarden als bij ieder ander vak. Bij drama moet je samenwerken, ben je stil tijdens de presentaties van anderen, applaudisseer je, enzovoorts. Structuur en concentratie hangt samen met de kennis en vaardigheden van de leerkracht, maar ook met goed lesmateriaal. Lesmateriaal dat niet alleen aangeeft wat je moet doen maar ook handvatten geeft hoe je het kan aanbieden.