Titel: Nieuwsbegrip
Groep: 6-8
Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal bij een krantenkop en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: werkbladen en een krant.
Opmerking: Omdat je vanuit de actualiteit werkt moet je zelf de inhoud van de opdrachten uit de krant selecteren. Niet ingewikkeld, volg het stappenplan.
Print lesopzet met bijlagen
Stappenplan ter voorbereiding.
Stap 1: Lees onderstaande lesopzet om een beeld te krijgen van het lesverloop.
Stap 2: Kopieer bijlage 2 (zie link naar pdf) en plak het in een wordbestand, dit wordt je lesopzet.
Stap 3: Gebruik bijlage 2 en de krant om de opdrachten en het werkblad in de geplakte lesopzet van je zelf aangemaakte wordbestand te formuleren.
Stap 4: kopieer/plak je werkblad totdat er in totaal 5 zijn (voor iedere werkgroep 1).
Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.
Warming up 1 tweetallen: het rolinterview.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten. A is de interviewer, B iemand uit de actualiteit. A interviewt B zo dat het voor B makkelijk is om vanuit de rol te antwoorden, geen extreme of ingewikkelde vragen want dan moet B lachen.
Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Jij interviewt het kind alsof hij Daniel Craig is omdat de nieuwste James Bond film uit is. De kinderen gaan staan, wachten op de spelopdrachten. Ze interviewen zo lang door tot jij de volgende opdracht geeft.
B is Willem-Alexander of Maxima, het interview gaat over de troonsopvolging.
A is de dief van schilderij, het interview gaat over de kunstroof in Rotterdam.
B is een stakende supermarktmedewerker van AH, het interview gaat over de reden van de staking.
A is de schrijver van een beroemd boek, het interview gaat over het nieuwe boek en waarom het zo populair is.
Warming up 2 tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond.
Instructie: Verzin iets uit de actualiteit (iets uit de krant of jeugdjournaal van deze week). Verzin hoe je dat speelt zonder gebruik van tekst (geluid mag wel). Je laat dit aan een ander tweetal zien, zij raden het en daarna raad je hun onderwerp. Na drie verschillende tweetallen te hebben geraden gaan jullie aan de kant zitten.
Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een geacteerd verhaal te presenteren naar aanleiding van een krantenkop van vandaag. Die staan op het werkblad, met behulp van de aanwijzingen op het werkblad maak je het verhaal. Je moet er bij praten, uitbeelden van geweld is niet toegestaan.
Maak werkgroepen en deel de werkbladen uit.
Na iedere presentatie volgt applaus. Je vraagt aan het publiek welke krantenkop het groepje heeft gepresenteerd, dat kunnen ze op hun eigen werkblad opzoeken. Vraag ook wat een sterk gespeeld moment was (en waardoor dat komt) en je stelt een verklarende vraag over het bericht of de krantenkop (bijvoorbeeld: weet iemand er nog meer van, een verklarende vraag over een begrip of een vraag over de achtergrond van het bericht).
Bijlage 1: een ingevuld werkblad als voorbeeld.
Krantenkoppen
Kies één krantenkop van vandaag: een verhaalkop of begripskop. Wissel uit: wat weet je er van?
Verhaalkoppen:
Wat ging er aan de krantenkop vooraf?
Wat is het spannendste of belangrijkste moment?
Hoe loopt het af?
• Tweede Oranjefeest: dance in Alkmaar (metro).
• Arrestatie in Duitsland vanwege roof kunsthal (metro).
• Op jacht naar een baan in Rotterdam (metro).
• Dwergapen gestolen uit dierenpark (metro).
• Minder games over de toonbank (metro).
• Lava stroomt naar beneden over rotswand (metro).
• Spieker blijft piepen (sp!ts).
• Strijd tegen het water (sp!ts).
• Gordon stopt bij LA The Voices (sp!ts).
• Bieber is Boos! (sp!ts).
Begripskoppen (lastige begrippen in de kop):
Waarom staat het in de krant?
Wat is het?
Wat vinden jullie er van?
Welk verhaal zit er in? (wat voor effect heeft het bijvoorbeeld op mensen?).
• Syrië: alles is uitzichtloos (metro).
• Kim Jong-Un (metro).
• Lab vindt veel meer paard in product (metro).
• Teveel taxi’s, te weinig vraag (sp!ts).
• Kinderen met beperking kunnen nu ook sporten (sp!ts).
• In de greep van boeken (metro).
Let op!
Maak een gespeeld verhaal waarbij je praat.
Verzin rollen en verdeel ze.
Voorkom het uitbeelden van geweld.