De kleuterlessen van Dramaland zijn heerlijke fantasierijke avonturen waarbij de kleuter en zijn belevingswereld centraal staat. Dramalessen waarbij de kleuters losse spelhandelingen uitbeelden gaan voorbij aan het grote voorstellingsvermogen van deze doelgroep en de behoefte aan fantasierijke activiteiten. Binnen die visie passen geen dramalessen waarbij droog losse begrippen worden uitgebeeld, maar zit in iedere dramales een verhaalelement met de kleuter als absoluut middelpunt.
Iedereen kan drama geven. Startende leerkrachten en leerkrachten in opleiding kunnen met Dramaland uit de voeten, maar ook ervaren leerkrachten reageren zeer positief op de dramalessen voor kleuters. Hoe werkt het? De lesopzetten zijn zeer concreet maar bieden je ook ruimte om het op eigen wijze in te vullen. De gedachte hierachter is dat iedere groep en iedere leerkracht anders is, dramalessen horen concrete kaders te bieden maar niet te voorschrijvend te zijn.
Ondersteunende elementen in Dramaland.
Het spiekbriefsysteem: om ervoor te zorgen dat je je handen vrij hebt tijdens het geven van de les kun je de spiekbrief ophangen. In de spiekbrief staan symbolen, en verkort wat je moet doen. Lees verder
De visie van Dramaland is dat ook kleuters de beste dramalessen verdienen, lessen waarin ze naast uitbeelden ook dingen beleven. Droge dramalessen waarin kinderen losse begrippen moeten uitbeelden en benoemen passen niet in dat beeld. Je kunt niet met uitgebreide lesbeschrijvingen in de hand lesgeven, dat gaat ten koste van je contact met je kinderen. Iedere les heeft als bijlage een spiekbrief. Nadat je de lesopzet hebt doorgelezen hang je de spiekbrief in het zicht, dit schematische overzicht is genoeg om lekker aan de slag te gaan.
Klik hier om een lesbeschrijving te zien met spiekbrief.
Werkvormen abc. Op de lerarenpagina staat iedere werkvorm beschreven inclusief aandachtspunten. Vanaf schooljaar 2012-2013 staat bij iedere beschrijving ook nog een kort filmfragment zodat je de werkvorm in praktijk ziet toegepast.
Wat moet je kunnen?
Voor het geven van drama heb je vakoverstijgende vaardigheden nodig als vertellen, coachen en instrueren. Voor de vakspecifieke vaardigheden als het bedienen van een handpop en iets uitbeelden is ondersteuning voorhanden in de lesopzet, het werkvormen abc en ondersteunend filmmateriaal. Zoals eerder is vermeld zijn de lessen zo opgebouwd dat iedereen ze kan geven, da’s de kracht van Dramaland.