Wat is drama?
Bij het vak ‘muziek’ leren kinderen over de kunstvorm muziek, bij het vak ‘dans’ leren de kinderen over de kunstvorm dans. Bij drama verschilt de naam van het vak met die van de kunstvorm, soms is dat verwarrend. Bij het vak ‘drama’ leren kinderen over de kunstvorm theater. Je komt allerlei toepassingen van drama tegen met de meest ambitieuze doelen (van bewustzijnsverhoging tot taalverwerving), en dat is prima. Deze doelen vind je niet in Dramaland, dit is een zuivere dramamethode met als doel om actief (als speler) en receptief (als kijker) vaardigheden en inzicht te verwerven in de kunstvorm theater. Drama zoals drama is bedoeld.
Verder.
• Drama staat sinds 1984 in de wet op het basisonderwijs.
• In Engeland krijgt een z.g. ‘drukke groep’ juist dramales, in Nederland juist liever niet. Drama kan de onderlinge banden versterken en de concentratie in de groep verhogen.
• Aan drama worden persoonsvormende doelen toegekend (bijvoorbeeld ter bevordering van het zelfvertrouwen), maar is 100% een kunstenvak. Eventuele positieve effecten buiten actieve en receptieve kunstvorming zijn dus bijeffecten.
• Deze methode de eerste is sinds ‘Moet je Doen’ (1998) die daadwerkelijk gemaakt is door een dramadocent die werkzaam is in het basisonderwijs.
• Drama heet in de wet op het basisonderwijs ‘spel en bevordering van het taalgebruik’, dit was een politieke zet om bepaalde tegenstanders mee te krijgen.
• Drama is één van de vakken uit het kunstzinnig cluster, de andere vakken zijn: dans, muziek, handvaardigheid, en tekenen.
• Het meest geraadpleegde boek over drama geven in het basisonderwijs is ‘Kijk op Spel’, het meest gebruikte boek om theaterpresentaties mee te maken is ‘de Planken op’. Beide boeken zijn geschreven door de auteur van deze methode.