• Drama staat sinds 1984 in de wet op het basisonderwijs.
• In Engeland krijgt een z.g. ‘drukke groep’ juist dramalessen, in Nederland juist liever niet. Drama kan de onderlinge banden versterken en de concentratie in de groep verhogen.
• Aan drama worden persoonsvormende doelen toegekend (bijvoorbeeld ter bevordering van het zelfvertrouwen), maar is 100% een kunstenvak. Eventuele positieve effecten buiten actieve en receptieve kunstvorming zijn dus bijeffecten.
• Deze methode is de eerste sinds ‘Moet je Doen’ (1998).
• Drama heet in de wet op het basisonderwijs ‘spel en bevordering van het taalgebruik’, dit was een politieke zet om bepaalde tegenstanders mee te krijgen.
• Drama is één van de vakken in het kunstzinnig cluster, de andere vakken zijn: dans, muziek, handvaardigheid, en tekenen.
• Het meest geraadpleegde boek over drama geven in het basisonderwijs is ‘Kijk op Spel’, het meest gebruikte boek om theaterpresentaties mee te maken is ‘de Planken op’. Beide boeken zijn geschreven door de auteur van deze methode.