Creëer en Leer DRAMA

Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Werken met een spiekbrief

  • 29/04/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Alle kleuterlessen zijn voorzien van een spiekbrief: een schematisch overzicht van de les waarin je in één oogopslag kan zien wat je moet doen. Om het visueel te maken staan er pictogrammen op de spiekbrief. Op deze pagina staan de pictogrammen met een verdere uitleg wat ze betekenen.

 

Een vraag waarvan de antwoorden worden uitgebeeld.
Toelichting en voorbeeld 

Show »

Wanneer kinderen zelf bijdragen aan de spelinhoud zijn ze er meer mee verbonden dan wanneer ze te horen krijgen wat ze moeten uitbeelden. Daarom komt regelmatig een spelvraag voor.

Dus niet: ‘Op de boerderij zag hij kippen (speel een kip) en koeien (speel een koe)’.
Maar: ‘Hij kwam op de boerderij. [spelvraag:] Welke dieren wonen op de boerderij?’. Eén of meerdere antwoorden worden uitgebeeld. 

 

 

De kinderen staan verspreid door het lokaal en spelen gelijktijdig.
Voorbeeld en tip.

Show »

Klassikale spelmomenten komen bijvoorbeeld in de warming up fase voor. Naar eigen inzicht kan je bepalen of kinderen wel of geen contact met elkaar mogen maken tijdens het doen-alsof-spel.

Voorbeeld: ‘Welke mensen werken er in het circus?’ Simge steekt haar hand op en krijgt de beurt, ze zegt ‘clowns’. Denkbeeldig wordt een neus en een hoedje op gezet en mogen de kinderen uitbeelden wat een clown allemaal doet.

Tip: blijf tijdens klassikale spelmomenten praten, zeg bijvoorbeeld wat je allemaal uitgebeeld ziet worden. Dit auditieve contact werkt stimulerend voor de spelconcentratie en helpt de kinderen die even niets weten om uit de beelden.

 

 

 

Terwijl jij vertelt beelden de kinderen tegelijkertijd uit wat ze horen. Deze werkvorm heet vertelpantomime.
Voorbeeld en tips.

Show »

Voorbeeld: ‘Alle kabouters uit het dorp werden wakker, ze wreven zich in hun ogen en deden de deur van hun kabouterhuisje open. Wat was dat voor harde knal, zo midden in de nacht? Ze keken elkaar aan en liepen achter elkaar, in hun pyama het donkere bos in. Over de omgevallen boom….’

Tips:
Praat met dialogen. Dus niet zo: ‘Kabouter Bobbel zegt tegen de rest dat ze stil moeten zijn, omdat de wolf zo nog wakker wordt’. Maar zo: ‘Kabouter Bobbel draaide zich om en zei ‘Stil, met al dat gegiechel wordt de wolf nog wakker” .
Stimuleer terwijl je vertelt. Dus niet zo: Kabouter Bonk z’n knieen begonnen de trillen en hij keek heel bang. Kabouter Bobbel ging bij hem staan en zei ‘rustig maar, ik weet hoe je de wolf kan verslaan’ . Maar zo: Kabouter Bonk z’n knieen begonnen de trillen –Goed zo kabouter Bonk!– en hij keek heel bang. Kabouter Bobbel ging bij hem-Toe maar Kabouter Bobbel, ga maar naar hem toe- staan en zei ‘rustig maar, ik weet hoe je de wolf kan verslaan’ –knap gedaan. 

 

 

Terwijl de kinderen klassikaal uitbeelden stimuleer je ze vanaf ze zijlijn.
Toelichting en voorbeeld.

Show »

Sidecoachen is stimuleren ter bevordering van spel (mimiek, gebaar…) en spelconcentratie. Voorbeeld: ‘Al slaapwandelend gingen de kinderen achter de Rattenvager aan. Hou je handen maar voor je, ze gingen door het koude bos. Goed zo, Floris springt over de waterplassen heen. Het was heel koud, hoe kijk je als je het koud hebt? ‘

 

 

 

Je werkt met de handpop, de handpop is aan het woord.
Voorbeeld en tips.

Show »

Voorbeeld: Voorzichtig haalt de juf de handpop van de vogel tevoorschijn. ‘Piepte jij daar zo?’ zegt ze tegen de vogel. De vogel kijkt haar aan: ‘Ik heb zo’n pijn in mjn hoofd, ik ben denk ik uit mijn nest gevallen. Ik ben Machteld de Mus… Piep. Ik heb geloof ik een beetje heimwee…’.

Tips: Maak bijpassende dierengeluiden als je een handpop van een dier hebt. Beweeg de pop als die aan het woord is. De pop kijkt zoveel mogelijk naar de kinderen.

 

 

 

Af en toe komt het voor dat kinderen voor elkaar spelen, er is dus sprake van speler en publiek.
Tips.

Show »

Tips: Zet kinderen altijd in een u-vorm (ook als ze op banken zitten). Laat altijd applaudisseren als klasgenoten klaar zijn met spelen. Stimuleer dat kijkende kinderen niet door presentaties heen praten.

 

 

 


Jij vertelt.
Tips.

Show »

Tips: Bij langere verhaaldelen laat je de kinderen zitten, dat kan ook kris-kras in het lokaal op de grond (als ze je maar aankijken). Vertel fysiek actief: met houding, gebaar en mimiek. Vertel met dialogen, niet alleen beschrijvend.

 

 

 

Jij speelt een rol (teacher in role). Op deze manier maak je contact met je kinderen.
Toelichting en tips.

Show »

Bij de z.g. ‘teacher-in-role’ lessen zie je aan de pictogrammen welke rol aan de beurt is. In zo’n les speel je meestal niet meer dan twee rollen. Belangrijk te weten is dat je niet enorm goed hoeft te kunnen acteren, het contact maken vanuit de rol is al voldoende. De meeste kleuterleerkrachten vinden deze werkvorm de meeste voldoening geven omdat de kinderen er zo fijn op reageren.

Tips: schakel vooral fysiek (een kromme rug voor de heks bijvoorbeeld), kies hoofddeksels die zich snel laten wisselen, zorg voor stemverschil.

De koning eet alleen maar honing.

  • 29/04/2012
  • Holger
  • · Groep 1

Titel: De koning eet alleen maar honing
Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een koning, een lepel (op eigen inzicht uit te breiden tot 4 lepels, 4 borden, koksmutsen).
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal.
Instructie: In deze les gaan we over dingen spelen die te maken hebben met eten, bijvoorbeeld: aardbeien plukken, koeien melken, brood smeren, roeren in een pan. Wat voor gezicht trek je als je iets niet lust? Wat voor gezicht trek je als je iets heel lekker vindt om te eten?

De pop.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je, en vertel dat er hoog bezoek is vandaag: de koning komt langs. Wat moet je eigenlijk doen als je een echte koning ziet?
Oefen klassikaal even hoe je moet buigen.

Haal dan de pop tevoorschijn en laat de kinderen voor hem buigen. Laat de koning vertellen dat hij alleen maar honing lust en verder niks. Dat is een groot probleem want de bijen maken niet genoeg honing, en hij heeft honger…
Dan vraagt hij of de kinderen goed kunnen koken, en of ze niet iets voor hem willen maken?
De pop vertelt dat hij benieuwd is naar wat de kinderen zullen verzinnen en maar dat hij even weg moet. Stop de pop weg in een bedje of mandje buiten het zicht van de kinderen. Bespreek kort hoe je eten bereidt (plukken, wassen, snijden, koken…).

De oplossing.
Verdeel de groep in vier kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen oefenen.

Mogelijkheid 1: de werkgroepen verzinnen zelf wat ze maken en beelden uit.
Mogelijkheid 2: loop rond en deel de opdrachten mondeling uit.

Werkgroep 1: patat (aardappels uit de grond, wassen, snijden, frituren).
Werkgroep 2: pizza (deeg rollen, ingrediënten snijden, in de oven zetten).
Werkgroep 3: pannenkoeken (melk, meel en eieren kloppen, in de pan gieten, omdraaien).
Werkgroep 4: pasta (pasta koken, ingrediënten snijden en roeren in de pan, bij elkaar doen).

Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt. Kleuters in de hoeken, toelichting.

Show »

De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.

De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de koning weer tevoorschijn. De koning zegt dat hij erg benieuwd is naar wat ze voor hem hebben gemaakt.
Eén voor één laten de werkgroepen zien wat ze hebben bedacht. De koning vraagt hoe het heet en hoe het wordt gemaakt, de werkgroep praat met de koning en bereidt denkbeeldig het voedsel. Ze krijgen daarvoor applaus. Dan kies je een hoofdkok uit die de lepel pakt en de koning een hapje geeft. De koning reageert bij ieder groepje hetzelfde: ‘Hmmm, ik moet er vast nog een beetje aan wennen’.

De afsluiting.
Na de laatste presentatie vat de koning samen wat hij heeft geproefd. Hij krijgt ineens een idee en vraagt aan jou of je alles door elkaar wil gooien. Denkbeeldig doe je de vier gerechten bij elkaar en geeft de koning een hapje. Hij vindt het geweldig! Een nieuw koningsgerecht!
Hij bedankt de kinderen voor het briljante eten.
Iedereen neemt afscheid van de koning en de pop wordt voorzichtig opgeborgen.

Aandachtspunten poppenspel.

Show »

Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.

In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:


Kijk hier als je meer wil weten over het werken met een spiekbrief en de pictogrammen.

Waar let je op bij het aanschaffen van een dramamethode?

  • 21/04/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Wie heeft het geschreven?

Show »

Auteur van een dramamethode is geen beschermd beroep. Dat betekent dat je geen opleiding tot dramadocent moet hebben gevolgd of zelfs maar kinderen van dichtbij moet hebben gezien om een dramamethode op de markt te mogen brengen.
Dramamethodes in het verleden zijn vaak geschreven door een schrijverscollectief, met daarin soms mensen die weinig ervaring hadden met kinderen.

Het gevolg was dat er onlogische zaken in dramamethodes terecht kwamen, bijvoorbeeld:
rondjes (kind voor kind moet iets uitbeelden met onrust tot gevolg)
slechte lesopbouw (kinderen moeten vaardigheden toepassen die ze niet hebben geoefend)
oefeningen die niet op het juiste niveau zijn geformuleerd.

Tegenwoordig is het niet veel beter: mensen gooien van alles op het internet onder de naam drama. Maar ook nu nog brengen auteurs zonder de juiste opleiding en/of ervaring materiaal op de markt dat als dramamethode moet doorgaan.

Tip: Doe onderzoek naar de achtergrond van de auteur(s) voordat je iets aanschaft.

Sluit de methode aan het huidige basisonderwijs?

Show »

Dramaonderwijs wordt in Nederland vanaf 1955 gegeven en er is sindsdien wel 10 meter boeken en methodes over gepubliceerd.

Het voordeel van een online methode is dat het dynamisch is. Is de auteur werkzaam als vakdocent drama in het basisonderwijs, dan kun je er vanuit gaan dat hij of zij zelf z’n product actueel houdt op basis van z’n beroepspraktijk. Twijfel je daar aan, neem dan contact op en vraag hier naar.

Ook zie je veel jatwerk, gerecyclede lessen en die net zo oubollig zijn als ze lijken.

De inzichten van vandaag de dag zijn bijvoorbeeld dat drama gegeven wordt zoals het in de kerndoelen staat: als kunstenvak en niet als sova training of taalontwikkeling.

Waarom?
Niet alleen omdat het zo in de kerndoelen staat, maar ook omdat het zinvol is om kinderen (actief en receptief) iets te leren over de kunstvorm theater. Net als het bijvoorbeeld bij muziek het fijn is om op die manier over de kunstvorm muziek te leren. Voor de leerkracht is het ook best prettig om alleen drama te geven zonder ook aandacht te moeten besteden aan andere ontwikkelgebieden.

Sluit de methode aan bij de kerndoelen?

Show »

Dat klinkt als een dooddoener, maar het is toch de afspraak die je met de inspectie maakt. Dan moet je kunnen vertrouwen op je methode. Informeer daar naar voordat je een methode aanschaft.

Recreatie of educatie?

Show »

Je komt de raarste zaken tegen onder het kopje drama. Kijk in de verschillende dramamethodes en op websites: telspelletjes, zintuiglessen, versjes, liedjes, gezelschapsspelletjes, energizers, zo’n beetje alles waar geen officieel label op geplakt kan of mag worden noemen mensen drama.

Tip: kijk goed voordat je een dramamethode aanschaft. Staan er veel recreatieve opdrachten en oefeningen in (waar bijvoorbeeld niet eens bij wordt uitgebeeld) dan heb je waarschijnlijk te maken met een tweederangs product.

Wordt de leerkracht ondersteund?

Show »

De eerste reden waarom er weinig drama wordt gegeven in het basisonderwijs is omdat de scholing op de opleiding niet afdoende op het rooster wordt gezet. Een paar (keuze)modules is vaak het hoogst haalbare en menigeen voelt zich daardoor niet competent om goed dramaonderwijs te verzorgen.

De tweede reden is dat er veel ruis op de markt is: zwakke producten, vaak door mensen op de markt gebracht die er (ondanks alle goede bedoelingen) niet op zijn toegerust. Geeft een leerkracht met een gerust hart zulke lessen dan is de kans aanzienlijk dat het niet werkt, en de leerkracht zich alsnog niet competent voelt. De dramamethode moet naast de lesstof ook concrete handvatten bieden om de leerkracht die daar behoefte aan heeft te ondersteunen.

Tip: beoordeel of de methode geschikt is voor zowel beginners als gevorderden.

Dramaland en de kerndoelen.

  • 21/04/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

De kerndoelen voor de Kunstzinnige oriëntatie zijn ook op het vak drama van toepassing.
Op deze pagina wordt er een koppeling gemaakt tussen die kerndoelen en de methode ‘Dramaland’.

kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Show »

Dramaland is een schoolbrede methode. Vanaf de eerste les in groep 1 tot de laatste in groep 8 zorgt ‘Dramaland’ voor een verscheidenheid aan werkvormen. Eén van de speerpunten van ‘Dramaland’ is dat in iedere les het kind de mogelijkheid heeft zelf invulling te geven aan de lesinhoud. Bij de kleuters bijvoorbeeld door middel van spelvragen die eigen spel uitlokken, tot aan groep 8 waarbij eigen invulling aan vaststaande opdrachten kan worden gegeven. Die eigen invulling bestaat uit eigen ervaringen, ideeën en gevoelens.

kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Show »

Holger de Nooij is de eerste die met ‘Dramaland’ een uniek systeem introduceerde met pictogrammen. Dit is een ideale manier voor zowel leerkracht als leerling om inzicht in eigen en andermans werk te ontwikkelen. Dit inzichtelement van ‘Dramaland’ is uniek en tevens iets waar veel dramamethodes nooit een manier voor hebben gevonden om in te voorzien.

Deze werkwijze zorgt voor richting in je nabespreking en legt de focus op de speltechniek.

kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Show »

Cultureel erfgoed is een verzamelnaam voor archeologische monumenten, vondsten en opgravingen, nationaal beschermde cultuurvoorwerpen en verzamelingen, archieven en beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze hebben een grote cultuurhistorische en wetenschappelijke betekenis. Het erfgoed maakt ons bewust van onze cultuur en geschiedenis. Daarom is het belangrijk dat er zo veel mogelijk van behouden blijft. Bron: www.rijksoverheid.nl

‘Dramaland’ is een dramamethode bedoeld om actief en receptief inzicht en vaardigheden te ontwikkelen in de kunstvorm theater. Om er van te leren genieten en zo op te groeien tot een cultuurgevoelig mens. Er is nog geen dramamethode in Nederland die zich bezighoudt met zaken als verzamelingen, archieven en beschermde stads- en dorpsgezichten. Echter begint Dramaland in de zomer van 2014 met een uniek project waarin leerkrachten door inhoud van hun erfgoedlessen in te voeren in een formulier zichzelf een dramales kunnen toemailen. Ook worden er in schooljaar 2014-2015 dramalessen rond de Nederlandse Canon geplaatst en zal Dramaland als eerste dramamethode van Nederland ook aan het kerndoel over erfgoed voldoen. 

Basisschool abonnement aanvragen

  • 21/04/2012
  • Holger
  • · Uncategorized

Vul onderstaand formulier in om een basisschool abonnement aan te vragen.
Je kunt een factuur per post en/of een factuur per email ontvangen.
Zodra de betaling is verwerkt krijg je de inloggegevens per mail toegestuurd.

Video dramakids acteerspel gr 7-8

  • 01/04/2012
  • Holger
  • · Groep 7 · Groep 8 · Video

Video dramakids jabbertalk gr 7-8

  • 01/04/2012
  • Holger
  • · Groep 7 · Groep 8 · Video

Video dramakids nasynchronisatie gr 7-8

  • 01/04/2012
  • Holger
  • · Groep 7 · Groep 8 · Video

Video dramakids improviseren groep 7-8

  • 01/04/2012
  • Holger
  • · Groep 7 · Groep 8 · Video

Video dramakids pantomime groep 7-8

  • 01/04/2012
  • Holger
  • · Groep 7 · Groep 8 · Video

Page 39 of 61« 1 … 37 38 39 40 41 … 61 »

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress