De kerndoelen voor de Kunstzinnige oriëntatie zijn ook op het vak drama van toepassing.
Op deze pagina wordt er een koppeling gemaakt tussen die kerndoelen en de methode ‘Dramaland’.
kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Dramaland is een schoolbrede methode. Vanaf de eerste les in groep 1 tot de laatste in groep 8 zorgt ‘Dramaland’ voor een verscheidenheid aan werkvormen. Eén van de speerpunten van ‘Dramaland’ is dat in iedere les het kind de mogelijkheid heeft zelf invulling te geven aan de lesinhoud. Bij de kleuters bijvoorbeeld door middel van spelvragen die eigen spel uitlokken, tot aan groep 8 waarbij eigen invulling aan vaststaande opdrachten kan worden gegeven. Die eigen invulling bestaat uit eigen ervaringen, ideeën en gevoelens.
kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Holger de Nooij introduceert met ‘Dramaland’ een uniek reflectiesysteem met pictogrammen. Dit is een ideale manier voor zowel leerkracht als leerling om inzicht in eigen en andermans werk te ontwikkelen. Dit inzichtelement van ‘Dramaland’ is tevens iets waar veel dramamethodes nooit een manier voor hebben gevonden om in te voorzien.
Deze werkwijze zorgt voor richting in je nabespreking en legt de focus op de speltechniek. Voor verdere uitleg zie hier.
kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Cultureel erfgoed is een verzamelnaam voor archeologische monumenten, vondsten en opgravingen, nationaal beschermde cultuurvoorwerpen en verzamelingen, archieven en beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze hebben een grote cultuurhistorische en wetenschappelijke betekenis. Het erfgoed maakt ons bewust van onze cultuur en geschiedenis. Daarom is het belangrijk dat er zo veel mogelijk van behouden blijft. Bron: www.rijksoverheid.nl
‘Dramaland’ is een dramamethode bedoeld om actief en receptief inzicht en vaardigheden te ontwikkelen in de kunstvorm theater. Om er van te leren genieten en zo op te groeien tot een cultuurgevoelig mens. Er is nog geen dramamethode in Nederland die zich bezighoudt met zaken als verzamelingen, archieven en beschermde stads- en dorpsgezichten. Dramaland voldoet wel aan dit kerndoel door aandacht te besteden aan zaken als Koningsdag en Sinterklaas maar vindt dat te mager.
Daarom begint Dramaland in de zomer van 2015 met een uniek project waarin leerkrachten door inhoud van hun erfgoedlessen in te voeren in een digitaal formulier zichzelf een dramales kunnen toemailen. Ook worden er in schooljaar 2015-2016 dramalessen rond de Nederlandse Canon geplaatst en zal Dramaland als eerste dramamethode van Nederland overweldigend aan het kerndoel over erfgoed voldoen.