Een vak geven zonder je van de doelstellingen bewust te zijn is niet zinvol, vandaar deze pagina. Hoe je invulling geeft aan deze doelstellingen kan niet voor je worden bepaald. Iedere groep heeft een eigen startniveau, jij hebt je eigen mening over hoe je met de doelstellingen wil en kan omgaan. In ieder geval geven de pictogramkaarten je concrete handvatten om inzicht te ontwikkelen in drama.
Doelstellingen:
• inzicht ontwikkelen in de eigen spelkwaliteit en die van anderen;
• ontwikkelen van kwaliteiten wat betreft spreken en spelen voor publiek;
• inzicht ontwikkelen in de verschillende aspecten van toneelspel en het hanteren daarvan;
• ontwikkelen van publieksgerichtheid en gevoel voor toneelbeeld oftewel mise-en-scène;
• ontwikkelen van gevoel voor en inzicht in dramatische vormgeving;
• het leren beoordelen wat theatraal waardevol is en wat niet;
• inzicht ontwikkelen in een dramatische lijn (een verhaal of presentatie helder kunnen opbouwen en er een goede afronding aan geven);
• het leren kijken naar en op waarde schatten van theatervoorstellingen voor kinderen.
Bron: ‘Kijk op Spel’door Holger de Nooij (Groningen, 2004).