Collega,
Fijn dat je wil meedenken in het onderzoek dat is gekoppeld aan de opleiding tot jonge kind specialist van de iPabo.
Ons onderzoek richt zich op dit moment op de z.g. ‘persoonlijke professionaliteit’, oftewel de persoonlijke invloed die een jonge kind leerkracht heeft op zijn professionele beroepsuitoefening. Hierbij vinden we het interessant om met jou samen te kijken welke persoonlijke kwaliteiten hierbij belangrijk worden gevonden door het werkveld, specifiek voor het werken met het jonge kind. Hier bestaat namelijk geen lijst van en je zal merken dat wij ook nog zoeken naar juiste woorden hiervoor.
Wij denken dat die kwaliteiten anders zijn dan die voor leerkrachten die met het ‘oude kind’ werken omdat jonge kinderen in een andere ontwikkelingsfase zitten.
Kinderen tot 7 jaar hebben gezien hun ontwikkelfase nog niet het vermogen zich te verplaatsen in de (denk)wereld van volwassenen, daarom zouden jonge kind leerkrachten zich moeten kunnen verplaatsen in de denk en leefwereld van deze jonge kinderen. Zodat vanuit dat contact leren kan worden mogelijk gemaakt.
Hiervoor heeft men kwaliteiten nodig. We hebben er een aantal onder elkaar gezet, gebaseerd op de eigen opleidingsvisie en ervaringen.
We zijn benieuwd wat je van die kwaliteiten vindt, welke volgens jou belangrijk zijn of juist niet en of je zelf een kwaliteit zou willen toevoegen die jij specifiek van belang vindt om mee te kunnen bewegen met de beleving van jonge kinderen.
OPGELET: het gaat hierbij dus om persoonlijke kwaliteiten en niet om (didactische) vaardigheden.
Resultaten zullen altijd anoniem worden verwerkt in het onderzoek, we gebruiken je emailadres alleen voor eventuele vervolgvragen en na afloop zullen alle persoonlijke gegevens van respondenten worden vernietigd.
Graag invullen vóór 10 april 2021. Je mag deze link tot 10 april delen met anderen