Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

de Reus en de Dwerg (thema: vriendschap)

  • 09/09/2018
  • Holger
  • · Groep 1

Vertelpantomime: Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen.

Tips vertelpantomime »

A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal.
C: vertel met dialogen (spreekteksten).
D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt.

Benodigdheden: hoofddeksel Rita de reus en hoofddeksel Fred de dwerg, een handdoek, twee gymmatten.
Print de lesopzet.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Opmerking: laat Rita en Fred op gymmatten spelen en zeg dat de rest daar niet op mag zodat het veilig blijft.

Warming up:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.

Denkbeeldig omkleden en een aantal spelvragen laten beantwoorden en uitspelen.
Rollen: dwergen, koeien, beren, circusartiesten…
Spelvragen: hoe bewegen reuzen, waar slapen dwergen, wat eten ze…?

De start.
De kinderen zitten op de banken, kies twee kinderen en geef ze de hoofddeksels. Rita de reus en Fred de dwerg.
! Let op: onderstaande kun je ook klassikaal in tweetallen laten uitspelen dan kies je daarna pas een tweetal uit om Rita en Fred te spelen.

• Vertel dat Fred de Dwerg en Rita de Reus vrienden zijn.
• Vertel hoe ze verstoppertje spelen en Fred wint, vertel hoe ze tikkertje spelen en Rita wint.
• Vertel dat als Rita bij Fred komt eten Fred de hele dag in de keuken staat omdat Rita met reuzenhappen eet.
• Op een dag besluiten ze dat ze willen logeren, laat uitspelen dat dat bij hem niet gaat (te klein voor haar) maar bij haar ook niet (te groot voor hem).

Rolgroep 1: de Beren.
Kleed de kinderen denkbeeldig om tot Beren en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over.

Suggesties:
Waar slapen beren?
Hoe eten beren?
Hoe bewegen beren?
Hoe spelen beren?

Vertel: het tweetal komt bij de beren en vraagt of ze bij hun in de grot mogen slapen. Dat mag. Het slapen gaat eerst heel goed (laat ze op twee matten liggen): totdat Rita gaat zitten en hard haar hoofd stoot tegen de bovenkant van de grot. Er vallen stenen bijna op Fred. Misschien kunnen ze beter een ander plekje zoeken om te logeren.

‘Kom’ zei Rita ‘we gaan naar buiten’. In de verte zien ze een wei met koeien. ‘We vragen wel of we daar mogen slapen’ zegt Fred ‘de wei heeft geen plafond’.

Rolgroep 2: de Koeien.
Kleed de kinderen denkbeeldig om tot koeien en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over.

Suggesties:
Waar slapen koeien?
Hoe eten koeien?
Hoe bewegen koeien?
Hoe spelen koeien?

Vertel: tweetal komt bij de koeien en vraagt of ze bij hun in het weiland mogen slapen. Dat mag. Het slapen gaat eerst heel goed (laat ze op twee matten liggen). Rita stoot haar hoofd niet en Fred raakt niet de weg kwijt Maar dan worden ze wakker door… (laat het de kleuters verzinnen en uitspelen).

‘Zo kunnen we toch niet slapen?’ zei Fred. ‘Kom’ zei Rita ‘we gaan verder’. In de verte zien ze een circustent. ‘Kom, we vragen of we daar mogen slapen’ zegt Fred.

Rolgroep 3: de Circusartiesten.
Kleed de kinderen denkbeeldig om tot circusartiesten en speel ze in hun eigen omgeving. Stel daar spelvragen over.

Suggesties:
Welke circusartiesten zijn er? Wat doen ze? (speel klassikaal twee a drie types nadat ze zich denkbeeldig hebben omgekleed).

Vertel: tweetal komt bij het circus en vraagt of ze bij hun in de tent mogen slapen. Dat mag. Het slapen gaat eerst heel goed (laat ze op twee matten liggen). Maar dan worden ze wakker door geklap van publiek. En optredens (laat de helft van de klas optreden voor de andere helft en wissel daarna).

‘Zo kunnen we toch niet slapen?’ zei Fred. ‘Kom’ zei Rita ‘we gaan naar buiten’.

Ontknoping: Vertel met dialogen.
‘Maar wacht eens even’ zei Rita: heb jij een tent? ‘Ja’ zei Fred, ‘dwergen kamperen graag’. ‘Kom op dan’ zei Rita.
Ze haalden alle twee hun tent (geef Rita een mat en Fred een handdoek), Rita zet haar tent op en Fred ook. In de tent van Rita.
Zo hadden ze alle twee hun eigen slaapplekje met dak, niet te groot voor Fred en niet te klein voor Rita. En ze kletsten tot diep in de nacht. En sliepen… nog lang en gelukkig.
Maar diep in de nacht kwamen de beren, de koeien en de circusartiesten kijken of het was gelukt. En toen ze zagen wat er was gebeurd vierden ze het stilste feestje ooit om de twee niet wakker te maken.

Einde.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress