Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Bikkel en Storm

  • 09/09/2018
  • Holger
  • · Groep 1

Vertelpantomime: Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen.

Tips vertelpantomime »

A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal.
C: vertel met dialogen (spreekteksten).
D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt.

Benodigdheden: twee hoofddeksels, één voor Bikkel en één voor Storm.

Print de lesopzet

Tip: vertel zonder papier in je handen, maak een spiekbrief en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Opmerking: Bikkel en Storm hoeven niet per se jongetjes te zijn, het kunnen ook een jongen en een meisje zijn of twee meisjes.

Warming up:
De kinderen staan verspreid door het lokaal.

Spelvraag: hoe/wat speel je op het gras?
Suggesties: spelen met de bal, vliegeren, opblaasbadje…

Spelvraag: hoe/wat speel je op het schoolplein?
Suggesties: fietsen, tikkertje, springtouwen…

Spelvraag: hoe/wat speel je binnen?
Suggesties: verstoppertje, tekenen, knutselen…

Laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen

De start.
De kinderen zitten op de banken, kies twee kinderen als Bikkel en Storm en geef ze de hoofddeksels.

• Vertel dat Bikkel en Storm twee hele drukke onhandige kindjes zijn. Zo druk en onhandig dat niemand eigenlijk hun vriendje wil zijn. Vertel ook dat de ouders van Bikkel en Storm gaan kamperen zodat ze andere kinderen kunnen ontmoeten en vriendjes kunnen maken.

Locatie 1: de camping

Vertel dat er kinderen op een grasveld aan het spelen zijn, het zijn vrienden en ze spelen heel lief.

Spelvraag: hoe/wat speel je op de camping?

Laat dat even uitspelen en laat ze dan zitten op de grond waar ze zijn met de neus jouw kant op. Vertel dat Bikkel en Storm eraan komen, bespreek de meest onhandige manier voor hun om mee te doen.
Zeg vooraf dat er geen ruzie mag ontstaan, laat Bikkel en Storm onhandig contact maken met de groep en vertel dat de groep er geen zin in heft en naar hun eigen tent gaat (laat ze op de bank zitten).

Vertel dat Bikkel en Storm geen idee hebben wat ze verkeerd hebben gedaan, vertel dat ze verdrietig zijn dat ze nog steeds geen vriendjes hebben.

Vertel dat ook de vakantie voorbij is en Bikkel en Storm weer naar school moeten (zet ze even apart, de groep komt weer in het lokaal).

Locatie 2: op school

Spelvraag: hoe/wat speel je op school? (kies in de klas of schoolplein)

Laat dat even uitspelen en laat ze dan zitten op de grond waar ze zijn met de neus jouw kant op. Vertel dat Bikkel en Storm eraan komen, bespreek de meest onhandige manier voor hun om mee te doen.
Zeg vooraf dat er geen ruzie mag ontstaan, laat Bikkel en Storm onhandig contact maken met de groep en vertel dat de groep er geen zin in heeft en naar hun eigen plekje in het klaslokaal gaat (laat ze op de bank zitten).

Vertel dat Bikkel en Storm geen idee hebben wat ze nou weer verkeerd hebben gedaan, vertel dat ze verdrietig zijn dat ze nog steeds geen vriendjes hebben.

Vertel dat ze zijn uitgenodigd op een verjaardagsfeestje.

Locatie 3: op een verjaardag

Spelvraag: hoe/wat speel je op een verjaardag?

Laat dat even uitspelen en laat ze dan zitten op de grond waar ze zijn met de neus jouw kant op. Vertel dat Bikkel en Storm eraan komen, bespreek de meest onhandige manier voor hun om mee te doen.
Zeg vooraf dat er geen ruzie mag ontstaan, laat Bikkel en Storm onhandig contact maken met de groep en vertel dat de groep er geen zin in had en naar hun eigen huis gaan (laat ze op de bank zitten).

Ontknoping: Vertel met dialogen.
Bikkel en Storm keken om zich heen. Waren ze nou alweer met z’n tweeën? Wou niemand dan hun vriend zijn? Ze keken elkaar aan en er rolden dikke tranen over hun wangen.

Totdat er iemand langskwam: het was een campingkind die iets wou uitleggen (kies een kind dat gewenst gedrag kan uitleggen dat met de camping te maken heeft. Laat het campingkind met Bikkel en Storm oefenen en vertel dat het heel goed gaat).
Maar er kwam nog iemand langs: iemand van school! (kies een kind dat gewenst gedrag kan uitleggen dat met school te maken heeft. Laat het schoolkind met het campingkind en Bikkel en Storm oefenen en vertel dat het heel goed gaat).
Toen dat heel goed ging kwam ook nog een verjaardagskind op bezoek. (kies een kind dat gewenst gedrag kan uitleggen dat met de verjaardag te maken heeft. Laat het verjaardagskind met de andere twee en Bikkel en Storm oefenen en vertel dat het heel goed gaat).

Zet ter afsluiting een muziekje op en vertel dat alle kinderen nu wouden spelen. Laat ze even vrij spelen en bewegen.

Vertel dat alle kinderen moe zijn en op de grond gaan zitten, vertel dat Bikkel en Storm nog lang en gelukkig leven en veel vriendjes hebben.

Einde.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress