Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Panda jabber

  • 16/04/2017
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): jabbertalk.
Activiteit: de kinderen spelen een stuk na van het verhuis avontuur van de beroemde panda’s en presenteren dat aan elkaar in fantasietaal.
Benodigdheden: twee panda hoofddeksels (zie hieronder)

hoofddeksel knippen »

Opmerking: jabbertalk is een ander woord voor ‘fantasietaal’, begeleid het met een accent op non verbaliteit (gezichtsuitdrukking, gebaar enzovoorts). Zoek voor voorbeelden op you tube bijvoorbeeld onder ‘Pingu’ en beluister ‘Vlieg met me mee’ (Paul de Leeuw). Er is geen vaste taalvorm, alles kan en mag.
Print panda hoofddeksel
Print de les

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les met jabbertalk aan de slag gaan. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je met je hond speelt, een stok weggooit en dat de hond niet meer terugkomt.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie gaan ook in fantasietaal praten, de opdrachten gaan over verschillende dieren. 

B nodigt A uit om mee te gaan om de hond uit te laten.
A nodigt B uit om mee te gaan met paardrijden.
B nodigt A uit om mee te gaan naar de kinderboerderij.
A vraagt B mee te helpen het konijnenhok schoon te maken.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Warming up viertallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie tweetal A is en wie tweetal B.

Instructie: De panda’s Wu Wen en Xing Ya waren in april 2017 de beroemdste dieren van Nederland. Ze werden van China naar Nederland vervoerd en wonen nu in een Nederlandse dierentuin. Niemand weet wat panda’s vinden of denken, maar jullie krijgen zo in de opdracht om ze in jabbertalk te laten praten,. Er zijn ook verzorgers in het verhaal, mensen en panda’s kunnen elkaar niet verstaan maar praten onderling wel met elkaar.

Opdrachten:
• Tweetal A speelt de panda’s en mogen met elkaar praten, tweetal B speelt de Chinese verzorgers en mogen met elkaar praten: de verzorgers vertellen de panda’s dat ze naar Nederland gaan verhuizen. De panda’s verstaan ze niet.
• Tweetal B speelt de panda’s en mogen met elkaar praten, tweetal A speelt de verzorgers en mogen met elkaar praten: De verzorgers zitten met de panda’s in het vliegtuig, wat vinden de panda’s daarvan?
• Tweetal A speelt de panda’s en mogen met elkaar praten, tweetal B speelt de verzorgers en mogen met elkaar praten: de verzorgers brengen de panda’s eten.
• Tweetal B speelt de panda’s, tweetal A speelt twee koeien, iedereen verstaat elkaar: in Nederland maken de panda’s en de koeien kennis met elkaar in de dierentuin.

De kinderen gaan staan, en spelen zo lang door totdat je aangeeft dat er een volgende opdracht komt of dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een stukje van het verhuis avontuur na te spelen van onze twee panda’s. De dieren verstaan de mensen wel maar kunnen niet met ze praten, net als in animatiefilms.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Wist je dat onder het klassenmenu een link staat naar het leerkrachtscherm? Hier vind je allerlei ondersteunde informatie.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress