Vertelpantomime is een werkvorm waarbij je een verhaal vertelt dat synchroon aan de vertelling wordt uitgebeeld door de kinderen. Als er staat ‘Vertel…’ is het de bedoeling dat de kinderen gelijktijdig met je vertelling meespelen.
Tips:
A: vertel coachend, bijvoorbeeld: de kabouters staan op, wrijven in hun ogen –goed zo kabouters- en kammen hun baardjes en staartjes. Ze doen hun raam open…
B: zet een streep op de grond voor de hoofdpersoon of hoofdpersonen als veilige zone voor enthousiaste andere personages in het verhaal.
C: vertel met dialogen (spreekteksten).
D: doe gebaren e.d. mee zodat het duidelijk is wat je bedoelt.
Benodigdheden: hoofddeksels (zie afb), voedsel uit karton geknipt (zie les), eventueel knuffeldieren.
Print de les
Print panda hoofddeksel
Praktisch: vertel zonder papier in je handen, maak een spiekbrief en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Opmerking: de strekking van dit verhaal is waar, miljoenen jaren geleden aten panda’s vlees. De rolgroepen bestaan uit dieren die in China leven.
De kinderen staan verspreid door het lokaal.
Hoe doet een kikker?
Hoe vliegt een grote vogel? En een kleine?
Hoe doen apen? .
Iedereen gaat zitten op de banken.
De start. Kies een tweetal uit, de één speelt Wu Wen, de ander Xing Ya. Geef ze de hoofddeksels.
Vertel over het probleem en vertel met dialogen (spreektekst), het tweetal beeldt het gelijktijdig aan je vertelling uit. Maak van het volgende een verhaaltje en gebruik eventueel knuffeldieren om duidelijk te maken dat ze eerst diertjes aten.
Wu Wen en Xing Ya eten altijd kleine diertjes. Op een dag zijn die diertjes op.
herhaling: Wu Wen en Xing Ya klimmen over rotsen, springen over de bosjes en lopen door de rivier.
(de panda’s gaan zitten)
Rolgroep 1: de vlagdolfijnen.
De kinderen staan verspreid door het lokaal en kleden zich denkbeeldig om. Coach dat en/of bepaal dat samen met de kleuters.
De vlagdolfijnen in hun eigen omgeving (zoeken eten, zijn aan het werk, doen dingen die bij hun rol horen).
Vertel hoe Wu Wen en/of Xing Ya contact maken met de vlagdolfijnen. Vertel dat de vlagdolfijnen graag willen helpen en hoe ze dat proberen.
De hulppoging: de vlagdolfijnen, zoeken allerlei eten uit de rivier: schelpen, krabbetjes, visjes, plantjes. De twee panda’s vinden het heel lief en proberen het te eten, maar het smaakt ze niet.
Vertel dat het jammer genoeg is mislukt en dat de vlagdolfijnen afscheid nemen van Wu Wen en/of Xing Ya. Vertel ook dat de vlagdolfijnen op de banken gaan zitten.
herhaling: Wu Wen en Xing Ya klimmen over rotsen, springen over de bosjes en lopen door de rivier.
(de panda’s gaan zitten)
Rolgroep 2: de stompneusapen.
De kinderen staan verspreid door het lokaal en kleden zich denkbeeldig om. Coach dat en/of bepaal dat samen met de kleuters.
De stompneusapen in hun eigen omgeving (zoeken eten, zijn aan het werk, doen dingen die bij hun rol horen).
Vertel hoe Wu Wen en Xing Ya contact maken met de stompneusapen. Vertel dat de stompneusapen graag willen helpen en hoe ze dat proberen.
De hulppoging:
De stompneusapen, zoeken allerlei eten uit jungle: insecten, bananen en noten. De twee panda’s vinden het heel lief en proberen het te eten, maar het smaakt ze niet.
Vertel dat het jammer genoeg is mislukt en dat de stompneusapen afscheid nemen van Wu Wen en/of Xing Ya. Vertel ook dat de stompneusapen op de banken gaan zitten.
herhaling: Wu Wen en Xing Ya klimmen over rotsen, springen over de bosjes en lopen door de rivier.
(de panda’s gaan zitten)
Rolgroep 3: de kikkers.
De kinderen staan verspreid door het lokaal en kleden zich denkbeeldig om. Coach dat en/of bepaal dat samen met de kleuters.
De kikkers in hun eigen omgeving (zoeken eten, zijn aan het werk, doen dingen die bij hun rol horen).
Vertel hoe Wu Wen en Xing Ya contact maken met de kikkers. Vertel dat de kikkers graag willen helpen en hoe ze dat proberen.
De hulppoging:
De kikkers, zoeken allerlei eten uit jungle: vliegen, mieren, vlinders. De twee panda’s vinden het heel lief en proberen het te eten, maar het smaakt ze niet.
Vertel dat het jammer genoeg is mislukt en dat de kikkers afscheid nemen van Wu Wen en/of Xing Ya. Vertel ook dat de kikkers op de banken gaan zitten.
De oplossing komt van buitenaf.
Vertel dat Wu Wen en Xing Ya weer alleen zijn, in volledige paniek: ze zien het niet meer goed komen. Maar dan gebeurt er iets bijzonders:
Wu Wen en Xing Ya zitten verdrietig in het oerwoud, hun buiken knorren heel hard. Uit verveling breekt Wu Wen en bamboestok af en kauwt erop. Hee, dat is best heel lekker! Hij geeft Xing Ya er ook een en die vindt het ook lekker! ‘Vanaf vandaag’ zegt Xing Ya ‘eten we alleen nog maar dit!’.
Vertel dat Wu Wen en Xing Ya juichen van blijdschap.
Eindfeest.
De vlagdolfijnen, stompneusapen en de kikkers komen spontaan tevoorschijn en er ontstaat een feestje. Zet hier eventueel een (Chinees) muziekje bij op. Laat iedereen dan op de grond zitten waar hij staat, vertel dat Wu Wen en Xing Ya terugkijken op een geslaagd avontuur. Laat het tweetal de hoofddeksels weer inleveren.
Einde.
