Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Naar het restaurant.

  • 20/07/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): pantomime
Activiteit: De kinderen beelden handelingen uit die met het restaurant te maken hebben en improviseren een restaurant in een inspringspel
Print de lesopzet.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Bespreek kort met de groep de redenen die mensen kunnen hebben om uit eten te gaan, en welke soorten restaurants er eigenlijk zijn.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal en beeldt mimisch handelingen uit die bij restaurant beroepen horen.
Handelingen: uien snijden in de keuken (oei, daar krijg je prikogen van!), tafels schoonmaken, een dienblad met drankjes serveren, met een koekenpan een pannenkoek de lucht in gooien en weer opvangen, bestellingen noteren, in een pan soep roeren, enzovoorts.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal. Doe alsof je twee dingen eet (bijvoorbeeld een appel en een bakje patat), en laat de kinderen na het tweede raden wat je hebt gegeten. Maak zo de opdracht helder: a speelt dat hij iets eet, b raadt het en daarna wisselen jullie.

Kern.
Aanvulrestaurant. De groep zit in hoefijzeropstelling. Leg uit dat je straks iets gaat spelen dat bij een restaurant hoort. Het kind dat het kan aanvullen steekt de vinger op, pas als hij door jou wordt aangewezen komt hij de spelvloer op en vult het naar eigen inzicht aan. Benadruk die regel (het opsteken van de vinger om aan te geven dat je de spelvloer op wil) voordat je van start gaat.
Begin als klant, zittend en wachtend. Eén voor één komen de kinderen om het spel aan te vullen. De kijkers zullen waarschijnlijk met elkaar in gesprek gaan over de mogelijkheden en wat er zich afspeelt, hou daar rekening mee. Als het spel op gang is, kun je er eventueel uitstappen om de kinderen aan te wijzen, hou het tempo daarbij redelijk hoog.
Uiteindelijk kan de hele groep een restaurant uitbeelden, je kan eventueel besluiten om het een tweede keer te starten.

Advies: ga side coachen om de boel te stimuleren. ‘Ober, breng die gasten maar naar hun tafel’,  ‘Pas op, kok, er brandt iets aan!’, enzovoorts.

Variatie 1: Je kunt dit nogmaals herhalen, of het spel met de halve groep te doen en dan te wisselen zodat er een publiek ontstaat.
Variatie 2: Je kunt dit nogmaals herhalen, als het spel op gang is geef je één kind een spelopdracht. Bijvoorbeeld: kom als muis binnen, als brandweerman, verslik je in een hete aardappel….

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress