Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Sprookjesspullen (objectenspel)

  • 20/07/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): objectenspel.
Activiteit: De kinderen veranderen voorwerpen van betekenis, en krijgen in werkgroepen een sprookje om naar eigen inzicht uit te beelden. Ze krijgen hiervoor ter ondersteuning een afbeelding. 
Benodigdheden: basisobjecten uit het gymlokaal zoals springtouwen, teamlinten, pittenzakken e.d.
Print de lesopzet.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les voorwerpen van betekenis gaan veranderen. Illustreer dit door bijvoorbeeld een pittenzak te pakken en te doen alsof het  een zakje snoep is.

Warming up klassikaal.
Deel pittenzakken uit. De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Je verandert de pittenzak steeds van betekenis.

Spelopdrachten: de appel van Sneeuwwitje, de mand van Roodkapje, de pijl en boog van de jager, de kroon van de koning(in), de teugels van een wit paard, een taart voor Hans, de poetslap van Assepoester.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie:  A speelt straks als eerste iets dat uit een sprookje komt. B kijkt er naar en speelt iets dat er bij hoort. Gebruik je pittenzak als iets anders.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Laat een kind iets uit een sprookje spelen, kijk wat er bij past en speel dat.  De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties* en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten. De pittenzakken worden ingeleverd.

*) Extra (optioneel):
Instructie:  Ga met z’n tweeën naar een ander tweetal en raadt van elkaar wat jullie uitbeelden.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling, ze hebben de pittenzakken ingeleverd. Laat de vijf voorwerpen zien die je hebt verzameld.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een stukje sprookje uit te beelden. Deze voorwerpen gebruik je daarvoor als iets anders. De voorwerpen mag je tijdens het repeteren niet gebruiken omdat er maar één set is, tijdens het uitvoeren van jullie presentatie gebruik je het natuurlijk wel. 

Verdeel de groep in werkgroepen en geef iedere groep mondeling een sprookje door. Laat ze zelfstandig ruim vijf minuten oefenen waarna ze het aan elkaar mogen presenteren. Hou voor ogen dat het niet altijd even herkenbare resultaten zijn, dat er soms bijvoorbeeld twee Roodkapjes rondlopen in plaats van één. Geef iedere werkgroep applaus en bespreek het kort na.

Opdrachten: Hans & Grietje, Roodkapje, Sneeuwwitje, de Wolf en de Zeven Geitjes. Assepoester.

Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress