Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Wereldfeesten!

  • 04/05/2014
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): pantomime.
Activiteit: De kinderen verzinnen een pantomimepresentatie over een opvallend feest uit een ander land en presenteren dat aan elkaar.
Print les + opdrachten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les pantomime gaan spelen. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je ballonnen opblaast en ophangt en een feesthoed opzet. Vermeld dat je bij deze werkvorm niet mag praten en geen echte spullen mag gebruiken.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.

Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: blaas een ballon op, pak een cadeau uit waar je blij mee bent, kleed je netjes aan voor een deftig feest, kleed je om voor een carnavalsfeest, eet chips.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond.

Instructie: Van verjaardagsfeesten tot kerst of Sint Maarten: er staan nogal wat feesten op de kalender. Maar je viert ook feest als je een zwemdiploma hebt gehaald, je 25 jaar getrouwd bent of wanneer je zoveel jaar ergens werkt. Bepaal met z’n tweeën een feest en hoe je dat kan uitbeelden in de pantomime techniek. Ga dan naar een ander tweetal en raad elkaars feest. Ga daarna naar een ander tweetal en ga daar mee door tot ik zeg dat je mag stoppen.

De kinderen gaan staan, verzinnen hun spelsituaties en spelen/raden zo lang door tot je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.

Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een pantomimepresentatie te maken van een feest dat ergens ter wereld wordt gevierd. Onze Koningsdag bijvoorbeeld is typisch Nederlands, mensen komen van over de hele wereld om dat een keer mee te maken. Zo hebben andere landen ook beroemde feesten die leuk zijn om uit te beelden.

Opdrachten: Roswell UFO Festival, El Colacho Festival, San Fermínfeesten, La Tomatina en het Hokitika Wildfoods Festival.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit. Geef ze een kleine 10 minuten de tijd om te repeteren, applaudisseer na iedere uitvoering en bespreek kort na.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Waar gaat dit feest over?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress