Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Op pad met Amalia

  • 23/03/2013
  • Holger
  • · Groep 6

Werkvorm: acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen een avontuur met Amalia als klasgenoot en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: twee kronen: voor Amalia en Willem Alexander (eventueel uit karton geknipt).
Print lesopzet + opdrachten
Drama TV

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat deze les over de inhuldiging van Willem Alexander gaat die in 2013 plaatsvond: een feestdag waarbij heel Nederland betrokken was en waarvan de beelden over de hele wereld zijn gegaan.
Vertel ook dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten:  je zwaait naar het volk, je rijdt in een gouden koets, je zwemt in je eigen zwembad, je zeilt in de Koninklijke zeilboot.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgt spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met andere tweetallen. Je moet er bij praten. A is een prinses of prins, B je zit bij A in de klas en je komt spelen. Eerst weten jullie niks te doen, daarna komt A met een bijzonder voorstel… beeld dat samen uit. Als jullie klaar zijn wissel je van rol en mag B als prins(es) iets voorstellen om te gaan doen.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Jij bent A, stel aan B (het kind) voor om naar de bowlingbaan in de kelder te gaan, en beeld samen uit dat jullie dat gaan doen. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstellin.

Instructie: In 2013 zat prinses Amalia in groep 6, wat niemand weer is dat ze een paar klasgenoten mocht uitkiezen die met haar mee mochten op die speciale inhuldigingsdag. * Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een spannend avontuur te verzinnen over Amalia en haar klasgenoten, de opdrachtkaart ondersteunt jullie daar bij.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Acteren: speel met grote gebaren en duidelijke gezichtsuitdrukkingen, praat luid en duidelijk. Voorkom het uitbeelden van geweld .

Verdeel de groep in maximaal 5 werkgroepen en verdeel de opdrachtkaarten. Na afloop van iedere presentatie volgt applaus en een (korte) nabespreking.

* dit is uiteraard niet waar, maar een fantasierijke opstap naar de opdracht.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress