Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

De arme Houthakker

  • 23/08/2012
  • Holger
  • · Groep 2

Werkvorm: teacher in role. Teacher in role is een werkvorm waarbij je schakelt tussen vetteller en speler. Wanneer je vertelt zet je af en toe een hoofddeksel op en speelt een rol.

Tips voor teacher in role »

Teacher in role is echt dolle pret om te doen, je helpt jezelf door op de volgende zaken te letten.
A: kies voor iedere rol een herkenbare houding (breed voor de houthakker, krom voor Koning Winter. Dit helpt jezelf en het publiek bij het onderscheid maken tussen de rollen.
B: zorg dat beide rollen een ander hoofddeksel dragen, dit stimuleert de inleving.
C: maak je geen zorgen. Je hoeft echt geen goede speler te zijn voor deze werkvorm, doorgaans gaan kleuters er makkelijk in mee.

Benodigdheden: houthakkerspet, kroon, bijl en steen (kun je beiden uit karton knippen).
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.

Warming up:
Denkbeeldig omkleden: muts, dikke jas, sjaal, handschoenen, snowboots.
Spelvraag: welke dingen kan je doen als er buiten sneeuw ligt? (laat een aantal antwoorden klassikaal uitspelen).
Suggesties: schaatsen, sneeuwpop maken, sneeuwballen gooien.

De kinderen zitten verspreid in het lokaal op de grond.

De start:
Vertellen: vertel over een houthakker die in het bos een groep kinderen heeft gevonden en bij hem in huis heeft genomen.
Houthakker (doe je pet op en pak je bijl): vraag of ze weten waar de winterwortels zijn gebleven en of ze even binnen willen komen (de kinderen gaan op de banken zitten). Vertel dat het geld op is, je hebt zoveel winterkleren moeten kopen dat je bijna geen geld over hebt om eten te kopen. Laat zien dat je bijl bot is (voel er aan met je vinger) dus ook geen hout kan verkopen in het dorp (doe je pet af).

Deel 1: geld verdienen.
Vertellen: vertel dat de houthakkerskinderen het heel erg vinden maar al gauw doen wat ze het liefste doen: houtsnijden. Speelgoed maken van hout.
Klassikaal spelen: denkbeeldig houtsnijden, aan jou en elkaar laten zien wat ze hebben gemaakt door er mee te spelen.
Houthakker (doe je pet op): vertel de kinderen dat ze geld moeten gaan verdienen in het dorp (doe je pet af).
Spelvraag: waarmee kunnen we geld verdienen in het dorp?
Suggesties: liedjes zingen (kijk heel hongerig), sneeuwschuiven (doe alsof je het heel koud hebt), schoonmaken (kijk heel zielig)…
Kies één ding om samen uit te beelden, ga als houthakker met de kinderen naar het dorp en kijk na afloop in je pet hoeveel geld er in zit.

Houthakker (doe je pet op): vertel dat jullie genoeg hebben verdiend om een avond echt lekker te eten (doe je pet af).
Spelvraag: wat is nou echt lekker eten?
Suggesties: pizza, pannenkoeken, patat.
Kies één ding uit en eet dat denkbeeldig en als houthakker met de kinderen op. Stuur ze dan naar bed: de kinderen gaan op de grond liggen.

Deel 2: koning Winter.
Vertellen: vertel dat het donker wordt (doe eventueel het licht uit) en dat alle kinderen precies dezelfde droom hebben: De deur van het houthakkershuisje gaat open en daar komt koning winter binnen. Met een mantel van ijs en een baard van sneeuw.
Koning Winter (doe je kroon op): vertel wie je bent en dat je zo dom bent geweest je toverstok te verliezen in het bos. De staf kan onder het ijs, bovenin de bomen of onder de sneeuw liggen. Zonder die staf kan je de sneeuw niet laten smelten en blijft het voor altijd winter. Vraag of de kinderen morgenochtend willen zoeken (doe je kroon af).

Klassikaal spelen: ga de drie plekken langs maar ze vinden de staf niet. Iedereen gaat op de banken zitten, pak de staf en geef het aan één kind. Vertel dat één van de kinderen de staf toch heeft zien liggen.

De ontknoping: een steen.
Houthakker (doe je pet op): vraag wat dat voor staf is en wees heel blij, maar op een gierige manier. Vertel dat je van de beloning vast heel rijk gaat worden (doe je pet af).
Vertellen: vertel dat het niet zo slim is om zo gierig te reageren, en dat de koning Winter er aan komt.
Winterkoning en Houthakker praten met elkaar. Koning Winter is blij met zijn staf maar wordt boos van de Houthakker die steeds om een beloning vraagt. Uit boosheid laat koning Winter als beloning een steen achter en verdwijnt.
Houthakker (doe je pet op en pak je bijl): begin boos te huilen en sla met je bijl op de steen. Snij je daarna aan de bijl, die is in één keer scherp geworden van die steen. Zou het een toverachtige slijpsteen zijn? Wees blij dat je weer hout kan hakken en geld verdienen (doe je pet af).

De afloop: houthakkersspeelgoed.
Vertellen: vertel dat het goed gaat met de houthakker en al zijn kinderen. En dat ze ergens veel geld mee verdienen.
Klassikaal spelen: verdeel de groep in twee helften. De ene helft speelt houthakkerskind dat op de markt zelfgemaakt speelgoed verkoopt, de andere kinderen spelen klanten die speelgoed kopen.
Vertellen: vertel dat iedereen nog lang en gelukkig leeft.

Einde

Wat is een spelvraag? »

Een spelvraag is een vraag waarvan een paar antwoorden (veelal klassikaal) worden uitgebeeld. Kleur het spel in, daarmee bedoelen we dat je niet alleen de vraag stelt en de antwoorden laat uitbeelden, maar het spel daar omheen ook meepakt.

Dus niet zo: Jij:‘Waarmee kunnen kinderen geld verdienen in het dorp?’. Kind antwoordt: ‘Met schoonmaken’. Jij: ‘Goed zo, met schoonmaken. Ga maar schoonmaken ’.

Maar zo: Jij:‘Waarmee kunnen kinderen geld verdienen in het dorp?’. Kind antwoordt: ‘Met schoonmaken’. Jij: ‘Goed zo, met schoonmaken. Pak je spulletjes in, bel aan, laat water in je emmer lopen, doe er zeep bij, kijk eens wat een vlekken!‘ Enzovoorts.

Hiermee stimuleer je de het voorstellingsvermogen en de woordenschat van de kinderen.

Spiekbrief. Deze symbolen staan in je spiekbrief:

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress