Op deze pagina staan vakdidactische tips, adviezen die ertoe bijdragen dat je dramales succesvol verloopt. Dit is een reactie op de vragen die we van abonnementhouders mochten ontvangen. Het is dan ook puur voor de geinteresseerden, je hoeft het dus niet verplicht door te spitten alvorens je de eerste dramales kan gaan geven.
Drama is uiteraard een praktijkvak, in die zin lijken de randvoorwaarden een beetje op het vak dans of bewegingsonderwijs. Veel leerkrachten geven hun dramalessen noodgedwongen in het eigen lokaal, dat vraagt een paar aanpassingen.
. zet de tafels aan de kant en maak met de stoelen een halve kring.
. stel vooraf werkgroepen samen en zet één rustig groepje tijdens de repetetitiefase op de gang.
. het spelvlak is vóór het bord, maak het bord vrij van informatie.
Het heeft de voorkeur om naar een bewegingslokaal te gaan of een andere vrije ruimte op te zoeken.
. stoelen of banken in een halve kring.
. afleidende losse spullen opbergen.
Van staan en praten daalt je lestempo, wat bij een praktijkvak tot onvrede en ruis kan leiden. In de lesopzetten staat niet voor niets dat je zelf voorbeelden moet geven: je brengt de werkvorm direct helder over het voetlicht, voorkomt daarmee vragen en lange instructies.
Tip: geef voorafgaand aan de les duidelijk aan dat de kinderen in de overgangen (van werken naar zitten bijvoorbeeld) snel moeten reageren omdat ze dan meer tijd hebben om tot spel te komen.
Let op: we horen uit de praktijk dat van bijvoorbeeld de vijf werkgroepen er twee niet konden presenteren omdat de lestijd voorbij was. Geef les met de klok, hou je lestempo hoog. Bereken bij het inroosteren van je dramales ook de praktische zaken (naar een lokaal lopen en het in orde maken bijvoorbeeld).
Begeleiden van repeterende kinderen »
We bemoeien ons doorgaans met het leerproces van kinderen. Bij drama is het niet gebruikelijk om het maakproces van het werk te beinvloeden, dat betekent wanneer de kinderen aan het oefenenen zijn jij je daar niet bemoeit. Doe je dat wel (dus ga je rondlopen, adviezen geven) gaat dat niet alleen ten koste van de basisbehoefte autonomie maar je beinvloedt ook het product waardoor het niet meer van de kinderen is.
Tijdens de repetitiefase observeer je en begeleid je alleen bij panieksituaties. Dan nog probeer je in die situaties buiten de inhoud van het werk te blijven.
Nabespreken van een presentatie »
Van alles wat met het geven van drama te maken heeft wordt het nabespreken van presentaties het lastigst gevonden. In een goede nabespreking zitten in ieder geval drie elementen:
Element 1: methodisch criterium.
Oftewel iets waaraan het spel moet voldoen. In Dramaland wordt hierin voorzien d.m.v. pictogrammen. In Drama TV zit de rubriek Drama Kids en in die rubriek komen 2-4 pictogrammen voor. Die kun je hier uitprinten en tijdens de les ophangen in het lokaal. Wanneer een presentatie afgelopen is refereer je aan die pictogrammen/criteria (Bijvoorbeeld: Wie was goed verstaanbaar? Waar in de presentatie kwamen duidelijke gezichtsuitdrukkingen voor? Was het voor iedereen goed te zien?).
Element 2: ‘je kan het’, oftewel de basisbehoefte ‘competent gevoel’.
Laat het publiek een compliment geven of geeft zelf een compliment. Bijvoorbeeld: Wat vonden jullie een goed gespeeld moment (= publiekscompliment) en waarom vind je dat (= doorvragen).
Element 3:
Het derde element is logisch, dat gaat over de opdracht zelf: de betekenis die op het publiek moest worden overgebracht.
Tips:
Vraag dóór. Een nabespreking stelt niets voor zonder in te gaan op het waarom van een bepaalde uitspraak.
Niet te lang: je lestempo daalt bij een te lange nabespreking. Het is mogelijk goed maar kort na te bespreken (een compliment + argument, en de criteria [pictogrammen] + argument)
Wil je meer? Uiteraard is dit niet meer dan een fractie van de vakdidactiek. Wil je meer kennis opdoen kan je je nascholen via het bedrijf Dramaland en geeft Holger de Nooij nascholing via de iPabo Amsterdam. De bron om over drama te lezen is vanzelfsprekend het boek ‘Kijk op Spel’ (Holger de Nooij). Klik hier om dat bij bol.com te bestellen.