Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Schrijft u mee?

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): combinatiespel.
Activiteit: De kinderen verzinnen met op zich staande spelelementen een verhaal en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: Voor alle kinderen pen en papier.
Opmerking: Bij combinatiespel combineer je zaken die in principe geen onderlinge samenhang hebben. Het levert fantasierijk spel op.
Tip: leuk voor de collega’s, deze les kun je t/m groep 8 geven. 
Print de lesopzet uit.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les aan combinatiespel gaan doen. Speel ter illustratie bijvoorbeeld dat je een pannenkoek bakt en tegelijkertijd een boek leest.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot. Ik bakte net een pannenkoek en las daar een boek bij. Dingen die niet bij elkaar passen zijn leuk om te spelen. Ik vraag straks aan één van jullie een plek om te spelen, bijvoorbeeld ‘het zwembad’, daarna vraag ik aan een tweede een handeling (werkwoord), bijvoorbeeld ‘dansen’. Het is aan ons allemaal om die twee dingen met elkaar te combineren.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen. Doe dit ongeveer vier a vijf keer.

Warming up tweetallen.
De groep zitten in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie a is en wie b.
Instructie: Ik geef jullie straks rollen die niet bij elkaar passen maar wel  iets moeten doen. Ondanks dat jullie niet bij elkaar passen moeten jullie aardig tegen elkaar blijven. 

A is een soldaat, B is een kleuter, jullie gaan samen een hut bouwen.
B is een bejaarde, A is een voetbalfan, jullie gaan samen wandelen.
A is een blinde, B is een dove, jullie gaan samen een tent opzetten.
B is een topsporter A is een bejaarde, jullie gaan voetballen.

De kinderen spelen zo lang door tot je de volgende spelopdracht geeft.

Kern.
De kinderen zitten in de kring, met een pen en een A4’tje. Meld voorafgaand hieraan dat de kinderen alleen dingen mogen opschrijven die uitnodigen tot vriendelijk toneelspel. Rollen zoals ‘huurmoordenaar’ of dingen als ‘revolver’ zijn niet geoorloofd.

Iedereen houdt het A4’tje recht voor zich, ze mogen niet spieken. Ze schrijven steeds aan de bovenkant van het blad en vouwen het geschrevene dan om, zodat het niet meer te zien is. Daarna geven ze het papier door aan hun linker buurman of buurvrouw.

Als eerste noteren ze een rol met daarbij een bijvoeglijk naamwoord (‘een vrolijke heks’ bijvoorbeeld), vouwen het blad om en geven het weer door. Iedereen heeft dan een het blad van de buurman, waar ze niet op mogen spieken.
Daarna noteren ze onder het gevouwen deel van het vel papier van hun rechter buurman een locatie, vouwen dit weer om en geven het door.

Vervolgens wordt er een object opgeschreven en als laatste komt er een zin te staan.

Instructie: Als je straks in je werkgroepje bent vouwen jullie tegelijkertijd je papier open en lezen het aan elkaar voor. Je kiest één A4’tje als uitgangspunt om een presentatie van te maken. Alle dingen die er op staan moeten er in voor komen, de rest mag je erbij verzinnen. Jullie hoeven bijvoorbeeld niet allemaal vrolijke heksen te spelen als dat als rol bovenaan staat, maar die vrolijke heks moet er wel in voor komen. Je moet er bij praten. 

Variatie: Je kunt het makkelijker maken door bijvoorbeeld de zin op het invulblad te schrappen.

Maak werkgroepen en laat ze een kleine tien minuten repeteren.
Let op dat ze snel actief repeteren, bij opdrachten met een keuze-element kunnen kinderen nog wel eens te lang discussiëren waardoor de repetitietijd in gevaar komt.
Daarna presenteren ze het aan elkaar.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress