Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Op vakantie

  • 02/05/2012
  • Holger
  • · Groep 2

Werkvorm: uitbeeldspel.
Uitbeeldspel is de meest vrijblijvende vorm van doen-alsof-spel. Het doel is om tot uitbeelden te komen, of daar bijvoorbeeld wel of geen geluid bij wordt gemaakt is niet zo van belang, en naar eigen inzicht van de leerkracht. Uitbeeldspel gaat over het uitbeelden van begrippen, zonder dat er sprake is van een verhaallijn.
Aanwijzing spelvraag.

Show »

Kleur het spel in, daarmee bedoelen we dat je niet alleen de vraag stelt en de antwoorden laat uitbeelden, maar het spel daar omheen ook meepakt.

Dus niet zo: Jij:‘ Op wat voor plekken kun je slapen als je op vakantie bent?’. Kind antwoordt: ‘In een tent’. . Jij: ‘Goed zo, in een tent. Kruip maar in je tent en doe alsof je slaapt’.

Maar zo: Jij:‘ Op wat voor plekken kun je slapen als je op vakantie bent?’. Kind antwoordt: ‘In een tent’. . Jij: ‘Goed zo, in een tent. Zoek maar een mooi plekje, pak je tent maar uit, die heeft stokken, en sla de tentharingen maar in de grond, doe de rits maar open…’. Enzovoorts.

Hiermee stimuleer je de het voorstellingsvermogen en de woordenschat van de kinderen.

Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: print de spiekbrief uit en hang die ergens in het zicht zodat je je handen vrij hebt.

Inleiding.
Vertel dat deze les over gaat op vakantie gaan gaat.
Tip: je kunt wel met de kinderen een voorgesprek houden maar drama is een actief vak dus hou het kort. Daarnaast komen de begrippen die met dit thema samenhangen tijdens de les uitvoerig aan bod.

De kinderen staan verspreid in het lokaal.

Opdracht 1: tas inpakken.
Spelvraag: Wat pak je in als je op vakantie gaat?
Suggesties: tandenborstel, knuffel, sokken, laarzen, speelgoed, snoepjes.

Doe ze in een denkbeeldige koffer.

Opdracht 2: op reis.
Spelvraag: Op welke manieren kan je eigenlijk op reis?
Suggesties: op de fiets, met de auto, met de bus, met de trein, met de boot, met het vliegtuig.

Opdracht 3: vakantiebed.
Spelvraag: Op wat voor plekken kun je slapen als je op vakantie bent?
Suggesties:  in een tent, in een hotel, op een schip, in een vakantiehuisje.

Beeld van iedere plek de bijzonderheden uit.

Opdracht 4: dingen om te doen.
Spelvraag: Wat doe je als je op vakantie bent?
Suggesties:  uit eten, zwemmen, naar een pretpark, naar een dierentuin…

Opdracht 5: binnendingen.
Spelvraag:  Wat kan je eigenlijk binnen doen als het buiten slecht weer is?
Suggesties:  met je speelgoed spelen, helpen met koken, knutselen, je verkleden…

Opdracht 6: buitendingen.
Spelvraag: Wat zijn leuke dingen om buiten te doen als je vakantie hebt?
Suggesties:  spelen met een bal, fietsen, spelen met waterpistolen, een zandkasteel maken…

Opdracht 7: buitenlands eten.
Spelvraag: Op vakantie eet je vaak ook buitenlands eten. Wie kent er buitenlands eten?
Suggesties:  Chinees eten, spaghetti, sushi, pizza, kebab, couscous.

De kinderen zitten verspreid door het lokaal.

Afsluiting:
Instructie: Doe je ogen dicht. Aan het einde van de terugreis doe je je ogen open – doe je ogen maar open – en je bent weer bij je eigen huis. Vanavond slaap je eindelijk weer in je eigen bedje. Kom maar in de rij staan… enzovoorts.

Spiekbrief. Deze symbolen staan in je spiekbrief:

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress