Titel: Jarig!
Werkvorm: uitbeeldspel. Uitbeeldspel is de meest vrijblijvende vorm van doen-alsof-spel. Het doel is om tot uitbeelden te komen, of daar bijvoorbeeld wel of geen geluid bij wordt gemaakt is niet zo van belang, en naar eigen inzicht van de leerkracht. Uitbeeldspel gaat over het uitbeelden van begrippen, zonder dat er sprake is van een verhaallijn.
Aanwijzing spelvraag.
Kleur het spel in, daarmee bedoelen we dat je niet alleen de vraag stelt en de antwoorden laat uitbeelden, maar het spel daar omheen ook meepakt.
Dus niet zo:
Jij: ‘Wat zijn leuke dingen om met je vrienden te doen als je jarig bent?’.
Kind: ‘Zwemmen’.
Jij: ‘Goed zo, doe allemaal maar alsof je in het zwembad bent’.
Maar zo:
Jij: ‘Wat zijn leuke dingen om met je vrienden te doen als je jarig bent?’.
Kind: ‘Zwemmen’.
Jij: ‘Goed zo, zwemmen. Doe maar alsof je je zwemtas inpakt –wat neem je mee? – we kopen een kaartje voor het zwembad, kleed jezelf om, eerst douchen, loop maar naar het zwembad…’. Enzovoorts.
Hiermee stimuleer je de het voorstellingsvermogen en de woordenschat van de kinderen.
Print de lesopzet inclusief spiekbrief. Tip: print de spiekbrief uit en hang die ergens in het zicht zodat je je handen vrij hebt.
Inleiding.
Vertel dat deze les over jarig zijn gaat.
Tip: je kunt wel met de kinderen een voorgesprek houden maar drama is een actief vak dus hou het kort. Daarnaast komen de begrippen die met dit thema samenhangen tijdens de les uitvoerig aan bod.
De kinderen staan verspreid in het lokaal.
Opdracht 1: mooie kleren aan.
Jij coacht: Trek je verjaardagskleren aan, hoe loop je als je netjes bent aangekleed?
De kinderen zitten verspreid in het lokaal.
Opdracht 2: de deurbel gaat.
Jij coacht: Bel bij elkaar aan en feliciteer elkaar met je verjaardag.
Voordoen: Bel denkbeeldig bij een kind aan en feliciteer hem hartelijk.
Opdracht 3: cadeaus uitpakken.
Jij coacht: Pak cadeaus uit en speel er mee, let goed op de opdrachten.
Suggesties: cadeaus met wielen, cadeaus met een gezicht, cadeaus waar geluid uit komt, cadeaus waar je mee kan bouwen, het aller-leukste cadeautje dat je kan verzinnen.
Opdracht 4: leuke dingen doen.
Spelvraag: Wat zijn leuke dingen om met je vrienden te doen als je jarig bent?
Suggesties: zwemmen, bowlen, spelletjes, dansen, knutselen, verkleden.
Opdracht 5: eten.
Spelvraag:. Wat is nou verjaardagseten, echt lekker eten?
Suggesties: pannenkoeken, patat, pasta, pizza.
Opdracht 6: mooie dromen.
Spelvraag: Na zo’n fijne dag heb je vast mooie dromen. Wat is nou echt fijn om over te dromen?
Afsluiting:
Jij coacht: Doe je ogen maar open, wrijf maar in je ogen, rek je uit. Je bent weer in de klas, kom maar in de rij, enzovoorts.
Spiekbrief. Deze symbolen staan in je spiekbrief:
