Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

De diefstal.

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 5

Werkvorm(en): Acteerspel.
Activiteit: De kinderen verzinnen  een avontuur over een diefstal, maken daar een verhaal van en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden:  kinderen kunnen iets uit de klas gebruiken als ‘gestolen voorwerp’ (optioneel). 
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat er wordt geacteerd in deze les drama, maar dat er eerst zonder geluid wordt gespeeld.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal. De opdracht is individueel, de kinderen maken dus geen contact met elkaar.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: Sluip langs een huis en kijk stiekem door het raam. Kijk door een verrekijker. Zie iets geheimzinnigs, schrik en duik weg. Forceer met je schroevendraaier een deur en sluip naar binnen. Je hoort iets en je duikt weg. Stop iets in je zak en vlucht.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: om de beurt bellen jullie bij elkaar aan voor een mini avontuur, je moet er bij praten. Ik geef aan wat je moet spelen.

A belt bij B aan. Je bent een sleutel kwijt en hebt hulp nodig voordat je ouders thuiskomen.
B belt bij A aan. Je wil samen kattenkwaad uithalen.
A belt bij B aan. Je hebt iets waardevols gevonden, en nu weet je niet wat je er mee moet doen.
B belt bij A aan. Er is iets ergs gebeurt en A moet nu komen helpen.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie:  In veel kinderboeken gaan kinderen zelf, als echte detectives, op onderzoek uit. In deze les gaan we dat ook doen. Je bijvoorbeeld op school en er is iets belangrijks gestolen. Kennen jullie de dieven, hoe gaan jullie als echte detectives erachter komen wie het heeft gedaan?
Dit is de start van een avontuur dat jullie straks in groepjes gaan instuderen. Bespreek wat er is gestolen, de plek van de diefstal staat op jullie opdrachtkaart. Het einde is voor alle groepjes bepaald: de dieven worden ontmaskerd. Er mag geen geweld in voorkomen en ga niet lang achter elkaar aanrennen bij een eventuele ‘arrestatie’.

Opdrachten: op school, het museum, de dierentuin,  kist op zolder, uit de juwelenkist.

Bespreek de opdracht, maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress