Titel: De koning eet alleen maar honing
Werkvorm: werken vanuit de handpop. Je introduceert een probleemstelling met een handpop, kinderen gaan aan de slag om tot een oplossing te komen en presenteren die oplossing aan de handpop.
Benodigdheden: een handpop van een koning, een lepel (op eigen inzicht uit te breiden tot 4 lepels, 4 borden, koksmutsen).
Print de lesopzet inclusief spiekbrief.
Tip: vertel zonder papier in je handen, print de spiekbrief uit en hang die ergens neer zodat je je handen vrij hebt.
Warming up: de kinderen staan verspreid in het lokaal.
Instructie: In deze les gaan we over dingen spelen die te maken hebben met eten, bijvoorbeeld: aardbeien plukken, koeien melken, brood smeren, roeren in een pan. Wat voor gezicht trek je als je iets niet lust? Wat voor gezicht trek je als je iets heel lekker vindt om te eten?
De pop.
De kinderen zitten in een u-vorm. Hou de pop nog verdekt bij je, en vertel dat er hoog bezoek is vandaag: de koning komt langs. Wat moet je eigenlijk doen als je een echte koning ziet?
Oefen klassikaal even hoe je moet buigen.
Haal dan de pop tevoorschijn en laat de kinderen voor hem buigen. Laat de koning vertellen dat hij alleen maar honing lust en verder niks. Dat is een groot probleem want de bijen maken niet genoeg honing, en hij heeft honger…
Dan vraagt hij of de kinderen goed kunnen koken, en of ze niet iets voor hem willen maken?
De pop vertelt dat hij benieuwd is naar wat de kinderen zullen verzinnen en maar dat hij even weg moet. Stop de pop weg in een bedje of mandje buiten het zicht van de kinderen. Bespreek kort hoe je eten bereidt (plukken, wassen, snijden, koken…).
De oplossing.
Verdeel de groep in vier kleinere groepen en zet iedere werkgroep in een hoek waar ze even kunnen oefenen.
Mogelijkheid 1: de werkgroepen verzinnen zelf wat ze maken en beelden uit.
Mogelijkheid 2: loop rond en deel de opdrachten mondeling uit.
Werkgroep 1: patat (aardappels uit de grond, wassen, snijden, frituren).
Werkgroep 2: pizza (deeg rollen, ingrediënten snijden, in de oven zetten).
Werkgroep 3: pannenkoeken (melk, meel en eieren kloppen, in de pan gieten, omdraaien).
Werkgroep 4: pasta (pasta koken, ingrediënten snijden en roeren in de pan, bij elkaar doen).
Zet ze aan het werk, bepaal zelf of je ze dat zelfstandig laat doen (basisbehoefte autonomie) of dat je ondersteunt. Kleuters in de hoeken, toelichting.
De leeftijds en ontwikkelingsfase van de kleuter laat gericht samenwerken nog niet zo toe. Dit lesonderdeel heeft dan ook niet als eerste doel om ze een briljante voordracht te laten voorbereiden, maar ruimte te bieden tot samenspel zodat jij kan observeren hoe ze daar mee omgaan. Dat de meeste kinderen naast elkaar zullen spelen en niet met elkaar is dus in wezen niet zo erg.
De presentatie.
De kinderen zitten in een u-vorm. Haal voorzichtig de koning weer tevoorschijn. De koning zegt dat hij erg benieuwd is naar wat ze voor hem hebben gemaakt.
Eén voor één laten de werkgroepen zien wat ze hebben bedacht. De koning vraagt hoe het heet en hoe het wordt gemaakt, de werkgroep praat met de koning en bereidt denkbeeldig het voedsel. Ze krijgen daarvoor applaus. Dan kies je een hoofdkok uit die de lepel pakt en de koning een hapje geeft. De koning reageert bij ieder groepje hetzelfde: ‘Hmmm, ik moet er vast nog een beetje aan wennen’.
De afsluiting.
Na de laatste presentatie vat de koning samen wat hij heeft geproefd. Hij krijgt ineens een idee en vraagt aan jou of je alles door elkaar wil gooien. Denkbeeldig doe je de vier gerechten bij elkaar en geeft de koning een hapje. Hij vindt het geweldig! Een nieuw koningsgerecht!
Hij bedankt de kinderen voor het briljante eten.
Iedereen neemt afscheid van de koning en de pop wordt voorzichtig opgeborgen.
Aandachtspunten poppenspel.
Beweeg de pop als je praat, hou de pop richting de kinderen, zorg voor stemverschil tussen jou en de pop.
In de spiekbrief komen de volgende pictogrammen voor:

Kijk hier als je meer wil weten over het werken met een spiekbrief en de pictogrammen.