Beste collega,
Fijn, een online dramamethode. Maar je hebt waarschijnlijk al een dramamethode in de kast staan en die wordt misschien al nauwelijks gebruikt.
Op deze pagina richt ik me rechtsreeks tot jou, dat doe ik door een aantal vragen onder elkaar te zetten. Klik op ‘show’ als je een overweging of antwoord wil op de vraag. Ik heb zelf een hekel aan reclamepraatjes, maar wil je ook graag een open advies geven.
Met vriendelijke groet,
Holger de Nooij.
vraag 1: Waarom een nieuwe dramamethode? »
Wordt er op dit moment (voldoende) drama gegeven op mijn school? Worden de leerkrachten er gelukkig van? Wordt het schoolbreed gegeven, in alle klassen? Voelt het team zich competent in het geven van drama? Hebben ze voldoende steun aan de methode bij het verzorgen van dramaonderwijs?
Als je deze vragen met ja kan beantwoorden is er geen noodzaak een nieuwe dramamethode aan te schaffen.
Hooguit misschien dat je wil aansluiten bij de inzichten van het huidige basisonderwijs (de kans dat je dramamethode ouder dan 10 jaar is, is vrij reëel en ondertussen is er veel veranderd). Het gebruikersgemak voor je team of het werken met het digibord kan natuurlijk ook een overweging zijn.
vraag 2: Waar let je op bij de aanschaf van een nieuwe dramamethode?
Wie heeft het geschreven?
Auteur van een dramamethode is geen beschermd beroep. Dat betekent dat je geen opleiding tot dramadocent moet hebben gevolgd of zelfs maar kinderen van dichtbij moet hebben gezien om een dramamethode op de markt te mogen brengen. Dramamethodes in het verleden zijn vaak geschreven door een schrijverscollectief, met daarin soms mensen die weinig ervaring hadden met kinderen.
Het gevolg was dat er onlogische zaken in dramamethodes terecht kwamen, bijvoorbeeld: rondjes (kind voor kind moet iets uitbeelden met onrust tot gevolg) slechte lesopbouw (kinderen moeten vaardigheden toepassen die ze niet hebben geoefend) oefeningen die niet op het juiste niveau zijn geformuleerd.
Tegenwoordig is het niet veel beter: mensen gooien van alles op het internet onder de naam drama. Maar ook nu nog brengen auteurs zonder de juiste achtergrond en/of ervaring materiaal op de markt dat als dramamethode moet doorgaan.
Tip: Doe onderzoek naar de achtergrond van de auteur(s) voordat je iets aanschaft.
Sluit de methode aan het huidige basisonderwijs?
Dramaonderwijs wordt in Nederland vanaf 1955 gegeven en er is sindsdien wel 10 meter boeken en methodes over gepubliceerd.
Het voordeel van een online methode is dat het dynamisch is. Is de auteur werkzaam als vakdocent drama in het basisonderwijs, dan kun je er vanuit gaan dat hij of zij zelf z’n product actueel houdt op basis van z’n beroepspraktijk. Twijfel je daar aan, neem dan contact op en vraag hier naar.
Ook zie je veel jatwerk, gerecyclede lessen die net zo oubollig zijn als ze lijken.
De inzichten van vandaag de dag zijn bijvoorbeeld dat drama gegeven wordt zoals het in de kerndoelen staat: als kunstenvak en niet als sova training of taalontwikkeling.
Waarom? Niet alleen omdat het zo in de kerndoelen staat, maar ook omdat het zinvol is om kinderen (actief en receptief) iets te leren over de kunstvorm theater. Net als het bijvoorbeeld bij muziek het fijn is om op die manier over de kunstvorm muziek te leren. Voor de leerkracht is het ook best prettig om alleen drama te geven zonder ook aandacht te moeten besteden aan andere ontwikkelgebieden.
Sluit de methode aan bij de kerndoelen?
Dat klinkt als een dooddoener, maar het is toch de afspraak die je met de inspectie maakt. Dan moet je kunnen vertrouwen op je methode. Informeer daar naar voordat je een methode aanschaft.
Recreatie of educatie?
Je komt de raarste zaken tegen onder het kopje drama. Kijk in de verschillende dramamethodes en op websites: telspelletjes, zintuiglessen, versjes, liedjes, gezelschapsspelletjes, energizers, zo’n beetje alles waar geen officieel label op geplakt kan of mag worden noemen mensen drama.
Tip: kijk goed voordat je een dramamethode aanschaft. Staan er veel recreatieve opdrachten en oefeningen in (waar bijvoorbeeld niet eens bij wordt uitgebeeld) dan heb je waarschijnlijk te maken met een tweederangs product.
Wordt de leerkracht ondersteund?
De eerste reden waarom er weinig drama wordt gegeven in het basisonderwijs is omdat de scholing op de opleiding niet afdoende op het rooster wordt gezet. Een paar (keuze)modules is vaak het hoogst haalbare en menigeen voelt zich daardoor niet competent om goed dramaonderwijs te verzorgen.
De tweede reden is dat er veel ruis op de markt is: zwakke producten, vaak door mensen op de markt gebracht die er (ondanks alle goede bedoelingen) niet op zijn toegerust. Geeft een leerkracht met een gerust hart zulke lessen dan is de kans aanzienlijk dat het niet werkt, en de leerkracht zich alsnog niet competent voelt. De dramamethode moet naast de lesstof ook concrete handvatten bieden om de leerkracht die daar behoefte aan heeft te ondersteunen.
Tip: beoordeel of de methode geschikt is voor zowel beginners als gevorderden.
vraag 3: Waarom wordt Dramaland wel gegeven?
Dramaland wordt op zo’n 1500 scholen gebruikt, de reacties lijken erg op elkaar. De kinderen zijn onverdeeld enthousiast over de lessen en Drama-TV en de leerkrachten prijzen het heldere materiaal en de ondersteuning. Dramaland wordt in tegenstelling tot veel andere methodes wél gegeven, puur omdat de leerkracht dat wil. Dat is uiteindelijk het mooiste compliment dat we kunnen krijgen.
Kijk uit: reclame!
Naar aanleiding van de bovenstaande vraag wil ik je informeren over ‘Dramaland’.
Wie heeft Dramaland geschreven?
Mijn naam is Holger de Nooij, ik werk vanaf 1994 tot op heden als vakdocent drama in het basisonderwijs. Ik word gezien als een autoriteit op het gebied van drama aan basisschoolleerlingen, dit heeft voornamelijk te maken met mijn publicaties voor Noorhoff uitgevers. Kijk voor meer informatie over mij op deze pagina.
Sluit Dramaland aan het huidige basisonderwijs?
Ja, ‘Dramaland’ is gebaseerd op mijn huidige beroepspraktijk als vakdocent drama van groep 1-8. Een nieuwe les wordt op deze website gepubliceerd en als ik tot nieuwe inzichten kom (door praktijk of nieuwe landelijke ontwikkelingen) worden deze in de methode geactualiseerd. Dramaland is geschreven volgens de didactiek waar de meeste leerkrachten die sinds 2004 zijn afgestudeerd mee bekend zijn.
Sluit de methode aan bij de kerndoelen?
Natuurlijk sluit ‘Dramaland’ aan bij de kerndoelen. Kijk op deze pagina voor de uitleg hiervan.
Recreatie of educatie?
Ik ben trots op mijn vak en mijn beroep, en neem de kwaliteit van de lessen zeer serieus. ‘Dramaland’ staat garant voor 100% inspirerende educatie: iedere opdracht en oefening kan worden verantwoord. Dat wil niet zeggen dat educatie niet heel fijn kan zijn om te geven en te krijgen!
Wordt de leerkracht ondersteund?
Ik ben ook leraaropleider en auteur van didactiekboeken over drama. Door mijn werk weet ik waar de behoefte van leerkrachten ligt, en voorzie daar op verschillende niveaus in: filmmateriaal dat desgewenst kan worden ingezet om de kinderen te informeren (Drama-TV en Drama-kids), pictogrammen om leraar en leerling te focussen op de aandachtspunten van de werkvorm die centraal staat. Heldere instructies voor de leraar en leerling in de lesopzetten. Duidelijke opdrachtkaarten voor de leerling met de randvoorwaarden voor helder en succesvol resultaat. Voorstellen voor instructies en voorbeelden. Kortom: iedereen kan het geven, de leerkracht bepaalt zelf in hoeverre hij gebruikt maakt van de ondersteunende elementen van ‘Dramaland’.