Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Hoe klinkt zo iemand?

  • 11/07/2011
  • Holger
  • · Groep 4

Werkvorm(en): hoorspel.
Activiteit: De kinderen maken een hoorspel over een bepaalde rol en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: tijdens de uitvoering van de hoorspelen zit het publiek met de rug naar de spelers toe. Je kunt de spelers ook achter een scherm o.i.d. plaatsen.  
Als je het leuk vindt om vooraf een you tube filmpje over hoorspel te laten zien kijk dan op de hoorspelpagina van deze methode.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in een kring op stoelen. Vertel dat de dramales over hoorspel gaat. Vertel wat hoorspel is, dat het een geluidenverhaal betreft dat vooral vroeger voor de radio werd gemaakt.
Op de linkensite die bij deze methode hoort is een link opgenomen waarmee je een filmpje over hoorspel aan je kinderen kan laten zien. Als je dit wil, doe het dan voorafgaand aan de les. Ook kun je een fragment van een hoorspel laten horen (van een Efteling-cd bijvoorbeeld), en geef vooral met eigen stemimitatie een indruk van de werkvorm hoorspel.

Inventariseer welke geluiden kinderen met hun stem kunnen imiteren en doe dat meteen klassikaal na. Als er dierengeluiden worden gemaakt hou dan voor ogen dat dieren geen letters kennen (een hond zegt niet ‘waf’ of ‘blaf’).

Warming up klassikaal.
De groep zit in een kring op de grond.
Vragen:
Hoe klinken soldaten die voorbij marcheren?
Hoe klinkt een schoolklas in de bus?
Hoe klinken dwergen in het bos?
Hoe klinken piraten op hun boot? 
Hoe klinken dieren in het oerwoud?

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: De één maakt straks een geluid dat bij een bepaalde plek hoort. A sluit de ogen, B maakt een geluid. A raadt pas om welke plek het gaat als B klaar is, en dan wisselen jullie.

Doe dit vóór. Laat de groep de ogen sluiten en zeg iets als ‘Jullie mogen niet duiken en elkaar niet onder duwen. Kom er maar voorzichtig uit, en niet naar het diepe’. De groep raadt dat het om het zwembad gaat en dit de zwemjuf of meester.
Tips voor kinderen die er niet uit komen: boerderij, spookkasteel, schoolplein, dierentuin, treinstation.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een hoorspel te maken over een bepaalde rol. Daar krijgen jullie een geluidenlijstje voor, je mag dat gebruiken maar het hoeft niet, het zijn maar tips.

Opdrachten: ridder, brandweer, popster en indiaan. Maak werkgroepen en verdeel de opdrachtkaarten.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress