Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Sintgeheimen

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 8

Werkvorm(en): acteerspel
Activiteit: De kinderen
Benodigdheden: Twee mijters, 5 pietenpetten. 
Print de lesopzet.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling, leg uit dat ze een Sinterklaas dramales gaan volgen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Jij pakt een denkbeeldig cadeau uit. Daarna geef je de kinderen een opdrachten om bepaalde cadeaus uit te pakken: iets voor een kleuter, iets voor een jongen, iets voor een meisje, iets met muziek, een sportcadeau, een creatief cadeau. Verzin zelf desnoods ook een paar categorieën.

Warming up tweetallen.
De groep staat in tweetallen in het lokaal, ze bepalen wie A is en wie B.
A doet open voor B. B belt als Sinterklaas of Piet aan met een groot probleem, het is de taak van A om dat probleem op te lossen. Ze moeten er bij praten.

Bespreek desnoods een paar ideeën als je inschat dat kinderen niet zelfstandig tot een spelidee gaan komen.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling, je instrueert de volgende opdracht.

Instructie: Nu je ouder bent kan je je misschien afvragen waarom je als kind nooit bepaalde vragen hebt gesteld. Hoe kunnen… Hoe kan het dat… Hoe doen ze het dan met… Hoe krijgen ze het voor elkaar om… Vandaag gaan jullie zo’n vraag beantwoorden met een zelfverzonnen verhaal.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten, verdeel de groep in maximaal 5 werkgroepen en verdeel de opdrachtkaarten. Na afloop van iedere presentatie volgt applaus en een (korte) nabespreking.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:
1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Hoe probeerde de sporter vals te spelen?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten). Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan de pictogrammen. Je kan ze daar ook uitprinten. Zonder het werken met aandachtspunten verklein je de kans op spelontwikkeling en inzicht, het is dus erg belangrijk om de pictogrammen te gebruiken. Voorbeeldvraag: ‘Waar was er sprake van een heldere gezichtsuitdrukking?’

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress